Αγγλικά στα Νηπιαγωγεία: Τι λένε καθηγητές της Αγγλικής Φιλολογίας ΑΠΘ (ΦΩΤΟ+VIDEO)

Το τελευταίο διάστημα η συζήτηση για το αν πρέπει τα αγγλικά να εισαχθούν στα Νηπιαγωγεία και ποιες θα είναι οι αλλαγές που θα επιφέρει η αλλαγή αυτή, έχει φουντώσει για τα καλά.

Ρεπορτάζ: Ναπολέων Παπαδόπουλος

Πριν από λίγες ημέρες η υφυπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, ανέλυσε στους βουλευτές της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής τη διαδικασία διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας στα Νηπιαγωγεία.

Από την πλευρά της, η Πανελλήνια Ένωση Αναπληρωτών Νηπιαγωγών συνέταξε και απέστειλε επιστολή στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, μέσω της οποίας εκφράζεται η αντίρρηση των αναπληρωτών νηπιαγωγών ως προς την εισαγωγή των αγγλικών στα Νηπιαγωγεία.

Το ThessToday.gr επικοινώνησε με καθηγητές του Τμήματος Αγγλικής Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, προκειμένου να σχολιάσουν την επικείμενη εισαγωγή των αγγλικών στα Νηπιαγωγεία.

Ο πρόεδρος και καθηγητής του Τμήματος Αγγλικής Φιλολογίας ΑΠΘ, Αναστάσιος Τσαγγαλίδης

Ο πρόεδρος του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας και καθηγητής του Τομέα Θεωρητικής και Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας, Αναστάσιος Τσαγγαλίδης, μίλησε για την άποψη που επικρατούσε παλαιότερα: «Η άποψη ότι μια ξένη γλώσσα μπορεί να βλάψει τα παιδιά έχει ξεπεραστεί. Υπήρχε παλαιότερα χωρίς να έχει γίνει κάποια συγκεκριμένη έρευνα. Κάτι που θα προγραμματιστεί και θα εκτελεστεί σωστά δε δημιουργεί κανένα πρόβλημα. Αρχικά θα υπάρξει μια πιλοτική εφαρμογή και αργότερα θα γενικευτεί. Δεν θα υπάρχει συγκεκριμένος στόχος επιπέδου γλωσσομάθειας σε αυτήν την ηλικία, σε κυνήγι προσόντων από το νηπιαγωγείο. Θα πρέπει όλοι να εμπιστευτούμε τους ειδικούς. Υπάρχουν συνάδελφοι που έχουν ως ειδικότητα τη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας σε μικρές ηλικίες», τόνισε χαρακτηριστικά.

Παράλληλα, ο κ. Τσαγγαλίδης αναφέρθηκε στο επίπεδο προετοιμασίας των φοιτητών ως προς τους μαθητές προσχολικής ηλικίας: «Απολύτως προετοιμασμένος για όλες τις ηλικίες δεν είναι κανείς, σε όλες τις σχολές και σε όλες τις κατευθύνσεις. Στα ιδιωτικά σχολεία εδώ και πολλά χρόνια τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τα αγγλικά από πολύ μικρή ηλικία με τη μέθοδο του παιχνιδιού προκειμένου να εξοικειωθούν. Γίνονται προσπάθειες εδώ και πολλά χρόνια στα Τμήματα Αγγλικής Φιλολογίας για να ετοιμαστούν οι φοιτητές για αυτές τις ηλικίες», ανέφερε.

Από την πλευρά της, η αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας με ειδίκευση εκμάθηση της αγγλικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας κατά την προσχολική και σχολική ηλικία, Θωμαή Αλεξίου, μίλησε για τα θετικά που θα προσφέρει η εισαγωγή των αγγλικών στα Νηπιαγωγεία σε γνωστικό και ψυχοσυναισθηματικό επίπεδο: «Είμαι πολύ θετική ως προς το συγκεκριμένο εγχείρημα. Είναι ένα θέμα που μελετώ ερευνητικά και ακαδημαϊκά για περισσότερο από δέκα χρόνια. Συνομιλώ με συναδέλφους που βρίσκονται μπροστά σε αυτές τις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις στις χώρες τους, οι οποίοι αναφέρουν πως υπάρχουν θετικά αποτελέσματα. Σε αυτήν την ηλικία τα αποτελέσματα δεν είναι πάντοτε μετρήσιμα. Τα γλωσσικά και γνωστικά οφέλη υπάρχουν και δεν είναι πάντα μετρήσιμα, καθώς αυτό γίνεται σε βάθος χρόνου. Η συνεισφορά της οποιαδήποτε ξένης γλώσσας στο Νηπιαγωγείο συμβάλλει αποφασιστικά στην ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού, με ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων, της μνήμης, της διατήρησης προσοχής και της ικανότητας επίλυσης προβλημάτων. Θετικά οφέλη υπάρχουν και ως προς τη ψυχοσυναισθηματική πλευρά του παιδιού με ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και του κινήτρου, καλλιέργεια θετικής στάσης ως προς τις ξένες γλώσσες, τον πολιτισμό άλλων χωρών και τη διαφορετικότητα. Παιδιά που έρχονται από διαφορετικά πολιτιστικά περιβάλλοντα και δεν έχουν κοινή γλώσσα με τα υπόλοιπα παιδιά μέσω της ξένης γλώσσας μπαίνουν σε μια ενωτική κατάσταση. Η ξένη γλώσσα δηλαδή αποτελεί μια “αφετηρία”, στην οποία αισθάνονται ίσοι οι μαθητές στο επίπεδο και δημιουργείται ένα ακόμη όφελος στην επικοινωνία των παιδιών», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Η αναπληρώτρια καθηγήτρια του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Θωμαή Αλεξίου

Για τους φοιτητές του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας και για το αν είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι και καταρτισμένοι στο να διδάξουν σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, η κ. Αλεξίου ανέφερε πως με κατάλληλες ενέργειες θα μπορέσουν να γίνουν: «Σε αυτήν τη φάση δεν είναι επαρκώς καταρτισμένοι. Γνωρίζουν για τις μικρές ηλικίες γιατί διδάσκονται τέτοια μαθήματα στο Πανεπιστήμιο. Μέχρι τώρα δεν είχε υπάρξει η ανάγκη να ασχοληθούμε με το κομμάτι της προσχολικής ηλικίας, που αφορά ένα εντελώς διαφορετικό πεδίο. Δεν είναι κάτι που δεν μπορούμε να κάνουμε. Είναι κάτι που συνέβη παλαιότερα στο ΠΕΑΠ, όταν προέκυψε η ανάγκη για μαθήματα αγγλικών στην πρώτη Δημοτικού. Με την ίδια λογική θα γίνουν ανάλογες κινήσεις και για το Νηπιαγωγείο, ώστε στο Πανεπιστήμιο να γίνεται η κατάλληλη προετοιμασία. Από την πλευρά μας θα φροντίσουμε να δημιουργήσουμε μαθήματα στις σχολές μας, ώστε να καλύπτουμε κι αυτό το κομμάτι. Πάντως, είναι πολύ σημαντική η συνέργεια του εκπαιδευτικού της αγγλικής με τον/ την νηπιαγωγό. Θεωρώ εκτός λογικής το σενάριο να μένει χωρίς συνέργεια και ο/η νηπιαγωγός», είπε.

Τέλος, η κ. Αλεξίου μίλησε για τη συνεργασία που θα πρέπει να υπάρχει μεταξύ των Πανεπιστημίων και της Πολιτείας συνολικά: «Όταν ξεκινάμε μια τέτοια πρωτοβουλία είναι σημαντικό να εμπλέκονται και οι ακαδημαϊκοί γιατί όλοι μαζί θα πρέπει να αναζητήσουν αυτό που έλεγε ο Αριστοτέλης και αφορά το “ποιος θα πρέπει να είναι ο χαρακτήρας της νέας μεταρρύθμισης και πώς πρέπει να ασκείται ή να παρέχεται”. Αυτά τα δύο μπορούν να γίνουν μόνο με συνεργασία Πανεπιστημίων και Πολιτείας. Πρέπει και οι δύο να συνδράμουμε. Προσωπικά πιστεύω στη δύναμη των πολλών μυαλών, το οποίο είναι κάτι που δεν έχει καλλιεργηθεί ακόμη στην Ελλάδα και θα πρέπει να γίνει», ανέφερε.

Παρακάτω μπορείτε να δείτε ομιλία της κ. Αλεξίου στο TEDx σχετικά με τη σημασία της Παιδείας και το πόσο σημαντική είναι για τη διάπλαση των ανθρώπων:

Μπορεί να σας ενδιαφέρει

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More