ΑΠΘ: Φοιτητές αποκαλύπτουν τα “μυστικά” της Ιστορίας (ΦΩΤΟ)

Πολλοί πιστεύουν πως η πλειοψηφία των φοιτητών δεν ενδιαφέρεται για την “πραγματική” γνώση των γνωστικών αντικειμένων, που έχει επιλέξει για σπουδές, και αρκείται σε ένα επιφανειακό διάβασμα, λίγο πριν την εξεταστική περίοδο.

Οι φοιτητές του τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας αποτελούν τρανό παράδειγμα διάψευσης της παραπάνω πεποίθησης, δημιουργώντας την ερευνητική ομάδα Noctua.

Ρεπορτάζ: Ναπολέων Παπαδόπουλος

Η Noctua είναι μια ερευνητικά ομάδα προπτυχιακών φοιτητών κατά κύριο λόγο, η οποία ασχολείται με θέματα ιστορικού και αρχαιολογικού περιεχομένου. Ιδρύθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο και αποτελείται από 30 φοιτητές. Κάθε μήνα πραγματοποιεί διαλέξεις σε αίθουσες της Φιλοσοφικής Σχολής, προσελκύοντας μέλη της φοιτητικής και ακαδημαϊκής κοινότητας αλλά και “απλό κόσμο”.

Το ThessToday.gr βρέθηκε στη Φιλοσοφική Σχολή και συναντήθηκε με μέλη της Noctua, τα οποία μίλησαν για το εγχείρημά τους, έκαναν τον απολογισμό τους για την περασμένα- πρώτη τους χρονιά και μιλούν για τις σκέψεις τους εν όψει της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς.

Ε: Με τι θέματα ασχολείστε; Σχετίζονται με τα μαθήματα που έχετε στη Σχολή;

Α: Τα θέματα που ασχολούμαστε και παρουσιάζουμε δε σχετίζονται απαραίτητα με τα μαθήματα. Για παράδειγμα την περασμένη χρονιά κάναμε παρουσιάσεις για τη σεξουαλικότητα και για το θάνατο. Δυο θεματικές που δεν προσεγγίζονται από το πρόγραμμα σπουδών.

E: Ποια είναι η προσέγγιση που κάνετε σε κάθε θέμα;

Α: Μια θεματική, ένα ζήτημα, ένας προβληματισμός προσεγγίζεται και από ιστορική και από αρχαιολογική σκοπιά. Εξ ου και για κάθε θέμα δημιουργούνται δυο ομάδες τριών ατόμων. Μια ομάδας ιστορίας από φοιτητές με ειδίκευση την ιστορία και μια ομάδα αρχαιολογίας από φοιτητές αρχαιολογίας. Κάνουμε δηλαδή μια διεπιστημονική προσέγγιση και όχι αυτό που παραδοσιακά ‘δίνεται’ από το πρόγραμμα σπουδών στη Σχολή. Από τις ομάδες που δημιουργούνται στο τέλος ένας από κάθε ομάδα κάνει την παρουσίαση. Σε κάθε ομάδα υπάρχει ένας συντονιστής που μιλάει με τους καθηγητές για τη βιβλιογραφία και κατευθύνει τους υπόλοιπους για κάθε είδους λεπτομέρεια. Η έρευνα συνήθως για κάθε θέμα διαρκεί από δυο εβδομάδες μέχρι ένα μήνα.

Ε: Πώς προέκυψε η Noctua;

Α: Ήταν κάτι που όλοι το είχαμε στο μυαλό μας. Κάποιοι γνωριζόμασταν ήδη μεταξύ μας. Απλά είπαμε να το προσπαθήσουμε και εν τέλει το αποτέλεσμα μας δικαίωσε.

Ε: Τι ανταπόκριση υπάρχει από τους φοιτητές; Σας στήριξαν οι καθηγητές του τμήματος;

Α: Υπάρχει αρκετά μεγάλη ανταπόκριση. Ξεκινήσαμε και ήμασταν δέκα άτομα και τώρα είμαστε κοντά στα 30 μέλη. Στις παρουσιάσεις έχουμε περίπου πενήντα άτομα σταθερά ως ακροατές αλλά και παραπάνω σε κάποιες περιπτώσεις. Η ιδέα μας άρεσε πολύ στους καθηγητές, οι οποίοι ήταν πολύ πρόθυμοι να μας βοηθήσουν. Βέβαια δεν είχαμε την ίδια ανταπόκριση από όλους.

Ε: Σε τι ελπίζετε εν όψει της νέας χρονιάς;

Α: Ελπίζουμε να μας μάθει ακόμη περισσότερος κόσμος και να έχουμε πιο πολλά ενεργά μέλη. Θέλουμε να εδραιωθούμε υπό την αιγίδα του τμήματος, ώστε να έχουμε επιπλέον κύρος. Σχετικά με τις θεματικές, θέλουμε να ανεβάσουμε τον πήχη όσο γίνεται ψηλότερα.

Τα θέματα που έχουν παρουσιαστεί μέχρι σήμερα

Η Noctua, παρά το γεγονός πως διανύει τον πρώτο χρόνο ύπαρξής της, ασχολήθηκε με πολλά και ενδιαφέροντα θέματα κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, κάνοντας παρουσιάσεις, οι οποίες “γέμισαν” τις αίθουσες.

Η πρώτη παρουσίαση χρονολογικά είχε ως θέμα την προπαγάνδα. Σε αυτή, η αρχαιολογική ομάδα ασχολήθηκε με τα ελληνιστικά χρόνια και κυρίως με τον τρόπο που χρησιμοποιούνταν αρχιτεκτονικά στοιχεία, ώστε να προπαγανδιστούν κάποιες θέσεις και εικόνες για βασιλείς. Η ιστορική ομάδα είχε ασχοληθεί με την προπαγάνδα στη ναζιστική Γερμανία. Η συγκεκριμένη παρουσίαση προσέλκυσε περίπου 70 άτομα.

Η δεύτερη παρουσίαση, με θέμα το θάνατο και τις ανθρωποθυσίες, προσέλκυσε ακόμη περισσότερους ακροατές, γύρω στα 110 άτομα. Σε αυτή τη παρουσίαση έγινε “πάντρεμα” ιστορικών και αρχαιολογικών στοιχείων, με τις ομάδες που ασχολήθηκαν να εξετάζουν και τις δύο πτυχές. Υπήρξε μελέτη πηγών και παρουσιάστηκε η οπτική του θανάτου και η μουμιοποίηση στην Αρχαία Αίγυπτο.

Η τρίτη παρουσίαση αφορούσε τις ταυτότητες και πιο συγκεκριμένα την ταυτότητα της Θεσσαλονίκης, από τη στιγμή της ίδρυσής της μέχρι και σήμερα. Οι αρχαιολόγοι προσπάθησαν να αναδείξουν μέσα από διάφορα μνημεία- ορόσημα της πόλης την ιστορική συνέχεια και τον αντίκτυπο που έχουν μέχρι τη σύγχρονη περίοδο. Οι ιστορικοί παρουσίασαν την ιστορία της πόλης από το 1912, χρονιά που ενσωματώθηκε στο ελληνικό κράτος, και δόθηκε έμφαση στην αλληλεπίδραση Μουσουλμάνων-Εβραίων-Χριστιανών, οι οποίοι “έδωσαν” πολυπολιτισμικότητα στην πόλη. Παρουσιάστηκε η κοινωνική και πολιτισμική πορεία της Θεσσαλονίκης από το 1912 έως το 1945.

Η σεξουαλικότητα αποτέλεσε το θέμα της τέταρτης παρουσίασης. Έγινε παρουσίαση του θέματος της πορνείας στην Αρχαία Αθήνα και στην Αρχαία Ρώμη και αναλύθηκαν οι διαφορές που είχαν οι εταίρες και οι πόρνες. Από αρχαιολογική οπτική αναλύθηκαν οι ιέρειες και η σεξουαλικότητα μέσω της μυθολογίας.

Η τελευταία παρουσίαση είχε ως θέμα τα βασανιστήρια και τις φυλακές. Πραγματοποιήθηκαν δέκα παρουσιάσεις των δέκα λεπτών. Τα θέματα που παρουσιάστηκαν αφορούσαν τα βασανιστήρια στη μεσαιωνική Δύση, τα αντικείμενα που χρησιμοποιούνταν για αυτό το σκοπό, τις γυναίκες στο Άουσβιτς, τα βασανιστήρια των Άγγλων στους Κύπριους αγωνιστές, τα βασανιστήρια στο Βυζάντιο και την αποτύπωση των βασανιστηρίων στην τέχνη.

Πέρα από τις πέντε βασικές παρουσιάσεις πραγματοποιήθηκαν και κάποιες πρόσθετες εκδηλώσεις από τη Noctua. Στο πλαίσιο του 7ου Πανελληνίου Συνεδρίου Φοιτητών Αρχαιολογίας διοργανώθηκε εκδήλωση με θέμα “Άνθρωπος και Περιβάλλον”, όπου αναδείχθηκε ο τρόπος που ο άνθρωπος διαμορφώνει και διαμορφώνεται από το περιβάλλον. Επιπλέον, σε συνεργασία με μεταπτυχιακούς φοιτητές διοργανώθηκαν παρουσιάσεις με θέμα την αρχαιοκαπηλία και προσεγγίσεις για την Επανάσταση του 1821.

Τέλος, η Noctua διοργάνωσε δυο ακόμη μικρά πρότζεκτ. Το ένα είχε ως θέμα τους Ρομά και το άλλο την Παναγία των Παρισίων. Για τους Ρομά υπήρξε συνεργασία με φοιτητή του αντίστοιχου τμήματος στο Βόλο, όπου έγιναν επιτόπιες συνεντεύξεις σε καταυλισμό της περιοχής με ευρύ φάσμα θεμάτων.

Το έτερο πρότζεκτ πραγματοποιήθηκε με αφορμή τη πυρκαγιά στην Παναγία των Παρισίων αλλά και την παρουσία μέλους της Noctua στο Παρίσι. Στο πλαίσιο του πρότζεκτ έγιναν ερωτήσεις σε Γάλλους για τα συναισθήματά τους για το γεγονός αλλά και για το πως πιστεύουν πιστεύουν ότι θα επηρεάσει τη Γαλλία.

“Κερδίσαμε πολλά και σε γνωστικό και κοινωνικό επίπεδο”

Μετά από τη συζήτηση με τα μέλη της Noctua, εύλογα “γεννήθηκε” η απορία για το τι έχουν κερδίσει από την ενασχόλησή τους με την ομάδα. Ακολουθούν κάποιες χαρακτηριστικές απαντήσεις:

“Προσωπικά νομίζω πως αυτό που μένει είναι ότι δε γίνεται ένα θέμα να παρουσιαστεί είτε μόνο ιστορικά είτε μόνο αρχαιολογικά. Είναι αλληλένδετα μεταξύ τους. Οι δυο επιστήμες μπλέκονται. Αυτός είναι ο λόγος που έχει τόση απήχηση η ομάδα μας”, σημείωσε.

“Νομίζω πως δέσαμε σαν ομάδα. Μας ενώνει η αγάπη για το αντικείμενο. Καταλήξαμε σε μια δυνατή παρέα, το οποίο μας έκανε να αγαπήσουμε περισσότερο τη Σχολή μας. Γνωρίσαμε καλύτερα τη Σχολή και το αντικείμενο”, τόνισε.

“Δεν υπάρχει πρακτικό κομμάτι στη Σχολή μας και η ομάδα ουσιαστικά ‘καλύπτει’ αυτή την έλλειψη. Καλύπτει επίσης και την έλλειψη παρουσιάσεων από πλευράς φοιτητών στη Σχολή”, ανέφερε.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει

Για να ξέρετε: Την 1η Μαΐου 2018 θα ενημερώσουμε την Πολιτική απορρήτου και τους Όρους χρήσης, ώστε να είναι πιο σαφείς και να καλύπτουν τη νέα νομοθεσία περί προστασίας του απορρήτου στην Ευρώπη. Επιλέξτε Αποδοχή για να μας ενημερώσετε ότι συμφωνείτε με τις αλλαγές. Μάθετε περισσότερα.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο