Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης: Η έκθεση γλυπτών του Άρη Κατσιλάκη που σε… “ταξιδεύει” (ΦΩΤΟ)

Αδιαμφισβήτητα, η γλυπτική αποτελεί μία από τις πιο ενδιαφέρουσες και εντυπωσιακές μορφές έκφρασης και τέχνης με τα εικαστικά αποτελέσματα να είναι αξιοθαύμαστα και να αποτελούν παραδοσιακά πόλο έλξης.

Ρεπορτάζ: Ναπολέων Παπαδόπουλος

Μία περιοδική εικαστική έκθεση γλυπτικής με κεραμικά γλυπτά που αξίζει κανείς να επισκεφτεί είναι αυτή του επίκουρου καθηγητή του Εργαστηρίου Γλυπτικής του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ, Άρη Κατσιλάκη, με τίτλο “Ευρήματα” που φιλοξενείται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.

Τα “Ευρήματα” περιλαμβάνουν μια ενότητα κεραμικών γλυπτών, δουλεμένων σε λευκό πηλό και προσαρμοσμένων σε ξύλινες κατασκευές, κινώντας το ενδιαφέρον του θεατή και βάζοντάς τον στο “μεταίχμιο” φαντασίας και πραγματικότητας. Την έκθεση επιμελείται ο ιστορικός και κριτικός της Τέχνης, Γιάννης Μπόλης.

Η έκθεση φιλοξενείται στην αίθουσα Ιουλία Βοκοτοπούλου, στο Αρχαιολογικό Μουσείο και τα εγκαίνιά της πραγματοποιήθηκαν στις 2 Ιουλίου ενώ θα βρίσκεται στο χώρο μέχρι τις 13 Σεπτεμβρίου. Το ωράριο λειτουργίας της έκθεσης είναι από τις 08.00 μέχρι τις 20.00 καθημερινά και η είσοδος είναι δωρεάν.

Το ThessToday.gr επικοινώνησε με τον δημιουργό της έκθεσης, Άρη Κατσιλάκη, ο οποίος μίλησε για τα “Ευρήματα”: “Η σχέση μου με την συγκεκριμένη θεματική εδώ και αρκετά χρόνια οφείλεται σε μεγάλο βαθμό, στην ανάγνωση των σχημάτων της φύσης μέσα από μια διαφορετική ματιά, η οποία ξεκινά ασυνείδητα από την παιδική μου ηλικία μιας και ο πατέρας μου, εικαστικός και ο ίδιος (κεραμίστας), κατέφευγε πολύ συχνά σε λύσεις για την ολοκλήρωση των κεραμικών του έργων μέσα από την μελέτη της. Η κληρονομιά μου τα λιγοστά κεραμικά έργα που είχε προλάβει να φιλοτεχνήσει, που όμως όπως αποδείχθηκε εκ των υστέρων, για την εικαστική μου πορεία, είχαν τη δύναμη να μου μπολιάσουν ασυναίσθητα έναν αντίστοιχο τρόπο αισθητικής προσέγγισης. Το φυσικό περιβάλλον, ως μια ανεξάντλητη πηγή ιδεών, η ανάλυση και η έρευνα των σχημάτων της είναι πράγματι κάτι που με γοητεύει.

Στα έργα μου παρουσιάζονται τα στρώματα των σταδίων πειραματισμού και έρευνας. Στην έκθεσή μου στο Αρχαιολογικό μουσείο Θεσσαλονίκης ο πηλός αποτελεί το βασικό υλικό της μορφοπλαστικης- εικαστικής αναζήτησής μου. Ο πηλός χωρίς καμιά επιμέρους επεξεργασία, ως αυτούσια, καθαρή, αρχέγονη ύλη, ως ένα φυσικό υλικό που μεταφέρει με ποικίλες εκφάνσεις εδώ και χιλιάδες χρόνια, την ανθρώπινη ιστορία.

Στοιχεία από το φυσικό περιβάλλον, ζωτικά όργανα και ζωντανοί οργανισμοί, σε συνδυασμό με βιομηχανικά αντικείμενα και απορρίμματα ενός σύγχρονου καταναλωτικού κόσμου, αντικείμενα που σηματοδοτούν την ανθρώπινη παρουσία μέσα στο χρόνο, συμπλέκονται και αναγεννιούνται, ως  νέες μορφές, ως λείψανα μιας νέας πραγματικότητας προοιωνίζοντας ένα δυστοπικό μέλλον, μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας, εφιάλτη και απειλής

Στα έργα της τελευταίας μου ενότητας, προστίθεται ένα ακόμη βασικό υλικό. Το ξύλο, ως δομικό στοιχείο, ως υλικό σύνδεσης και στήριξης των γλυπτικών φορμών. Τα ξύλινα υποστυλώματα με τις κεραμικές φόρμες, δημιουργούν στο σύνολό τους, συμπλέγματα οργανικών μορφών και βιομηχανικών αντικειμένων. Αρτηρίες και μηχανισμούς με φουτουριστικές αναφορές, που ξεπροβάλλουν απειλητικά στο χώρο, απόκοσμα, καλοδιατηρημένα απολιθώματα, μιας φαντασιακής αρχαιολογίας του μέλλοντος”, σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ποιος είναι ο Άρης Κατσιλάκης 

Ο Άρης Κατσιλάκης γεννήθηκε το 1974 στο Κλουζ της Ρουμανίας, από Έλληνες μετανάστες γονείς. Σε ηλικία πέντε ετών επέστρεψε με την οικογένειά του στην Ελλάδα και εγκαταστάθηκε στις Σέρρες, όπου έζησε όλα τα παιδικά και εφηβικά του χρόνια.

Το 1998 με την εισαγωγή του στη Σχολή Καλών Τεχνών Τήνου, διδάχθηκε την παραδοσιακή μαρμαρογλυπτική. Αποφοίτησε το 2001 με υποτροφία για συνέχιση των σπουδών του στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών.  Φοίτησε στο Α΄ Εργαστήριο Γλυπτικής με καθηγητή τον Θ. Παπαγιάννη και επί δυο συναπτά έτη στο Εργαστήριο Φωτογραφίας με καθηγητή τον Μ. Μπαμπούση.

Έχει παρουσιάσει το έργο του σε ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές σημαντικές ομαδικές εκθέσεις. Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και σε δημόσιους χώρους.

Από το 2007 ως το 2011 δίδαξε Γλυπτική ως Ειδικός Επιστήμονας στον Τομέα Γλυπτικής του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας στη Φλώρινα.

Από το 2011 έως το 2015 δίδαξε και οργάνωσε τα Εργαστήρια Πλαστικής και Κεραμικής ως Εργαστηριακός Συνεργάτης στο Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής, Διακόσμησης και Σχεδιασμού Αντικειμένων του ΤΕΙ Σερρών.

Τέλος, το Νοέμβριο του 2017 εκλέχθηκε Επίκουρος Καθηγητής Γλυπτικής στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ.

“Στα γλυπτά του Άρη Κατσιλάκη η ευθραυστότητα συμβιώνει με τη σκληρότητα”

Από την πλευρά του, ο ιστορικός της τέχνης που επιμελήθηκε την έκθεση, Γιάννης Μπόλης, μίλησε για τη δυναμική των έργων του επίκουρου καθηγητή του ΑΠΘ και τον συμβολικό χαρακτήρα που προσδίδει η φιλοξενία τους στο Αρχαιολογικό Μουσείο:

“Οι συνθέσεις του Άρη Κατσιλάκη επικυρώνουν τις ιδιαίτερες πλαστικές αξίες και τις εκφραστικές δυνατότητες της τέχνης του. Πρόκειται για μεταμοντέρνες νεκρές φύσεις με σουρεαλιστικές καταβολές, ελεύθερες και περίοπτες στον χώρο, στις οποίες φυσικές μορφές ―φυτά, κουκούλια, καρποί, ζωντανοί οργανισμοί― συμπλέκονται με απολιθώματα και ζωτικά ανθρώπινα όργανα, βιομηχανικά αντικείμενα και κατάλοιπα, εργαλεία, νάρκες βυθού, αντιασφυξιογόνες μάσκες και μάσκες με μυτερές απολήξεις σαν ράμφη πουλιών που χρησιμοποιούσαν, από την εποχή του Μεσαίωνα, οι θεραπευτές γιατροί σε περιόδους θανατηφόρων επιδημιών ―σε μια απροσδόκητη συνάντηση με το σήμερα, το τρομακτικό φάσμα και την απειλή της πανδημίας.

Η στέρεη τεχνική, η σωστή και προσεγμένη επεξεργασία των έργων αναδεικνύει την υφή του υλικού τους ―ποιότητα πρωταρχική της γλυπτικής―, ενώ τα θέματα, τα παράδοξα και ετερόκλητα μοτίβα τους αποτελούν τα κλειδιά ενός ιδιότυπου εικονογραφικού κώδικα που κατευθύνει σε περαιτέρω επίπεδα ερμηνείας. Ταυτόχρονα, ο ακραίος ρεαλισμός της απόδοσής τους, η πλαστική σαφήνεια, η καθαρότητα των όγκων και των λεπτομερειών, καθώς και η χαρακτηριστική μονοχρωμία τους είναι εκείνα τα στοιχεία που μεγιστοποιούν τη μεταφυσική αίσθηση της αποξένωσης, την αποστειρωμένη ψυχρότητα, το μυστήριο και το αίνιγμα της παρουσίας τους.

Τα κεραμικά αυτά γλυπτά, δουλεμένα σε λευκό πηλό, προσαρμόζονται, στη συνέχεια, σε ξύλινες, αδρές κατασκευές που τα πλαισιώνουν και τα υποστηρίζουν οργανικά, τα περιορίζουν και τα αναδεικνύουν. Τοποθετημένα με σχολαστικό και συστηματικό τρόπο, διευθετημένα με επιμέλεια και καλαισθησία, προσκαλούν τον θεατή να τα προσεγγίσει και να τα παρατηρήσει ως τα πραγματικά ευρήματα μιας μελλοντικής ανασκαφής, τα εκθέματα ενός δυστοπικού μουσείου της βιολογικής εξέλιξης, των γενετικών μεταβολών, της ανθρώπινης συνθήκης και δραστηριότητας, αλλά και ως την παρακαταθήκη μιας μεταβιομηχανικής εποχής, την αποκάλυψη ενός κόσμου καθηλωμένου σε διαρκές σταμάτημα του χρόνου, στο μεταίχμιο της φαντασίας και της πραγματικότητας, του εφιάλτη και της καταστροφής, ή την εκδοχή ενός ‘άλλου’ ερμητικού σύμπαντος, στις παρυφές του συνειδητού και του ασυνείδητου, του οικείου και του ανοίκειου.

Η ιδέα της ανάπτυξης των συγκεκριμένων έργων στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, επιτείνει τη συμβολική τους διάσταση, διευρύνοντας, παράλληλα, τη δυναμική και την έντασή τους. Στα γλυπτά του Άρη Κατσιλάκη, η ευθραυστότητα συμβιώνει με τη σκληρότητα, η λογική με το ένστικτο, η ευαισθησία της χειρονομίας με την αγριότητα του περιεχομένου, η ανατρεπτική διάθεση με την κριτική ματιά. Στο σύνολό τους ορίζουν μια πολλαπλή σύνθεση εικόνων και εντυπώσεων, που επιβάλλονται με τον πιο εκφραστικό και άμεσο τρόπο, επικεντρώνονται στις έννοιες της ζωής και του θανάτου, της βίας, της φθοράς και του χρόνου, στοιχειοθετώντας μια ενιαία και ολοκληρωμένη κατάθεση που υπερβαίνει κατά πολύ την απλή επικοινωνία και εμπειρία της εικαστικής πρότασης ―μια υποβλητική και αμφίσημη αφήγηση, ένα πρωτότυπο, ‘ευρηματικό’ και καθηλωτικό περιβάλλον, πλούσιο και μεστό σε περιεχόμενο, συνδηλώσεις και πολλαπλές αναγνώσεις”, ανέφερε.

 

Μπορεί να σας ενδιαφέρει

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Για να ξέρετε: Την 1η Μαΐου 2018 θα ενημερώσουμε την Πολιτική απορρήτου και τους Όρους χρήσης, ώστε να είναι πιο σαφείς και να καλύπτουν τη νέα νομοθεσία περί προστασίας του απορρήτου στην Ευρώπη. Επιλέξτε Αποδοχή για να μας ενημερώσετε ότι συμφωνείτε με τις αλλαγές. Μάθετε περισσότερα.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο