ΔΕΘ: Στο ίδιο σύνδρομο εγκλωβισμού η Θεσσαλονίκη

  • ΖΗΝΩΝ Η Θεσσαλονίκη και οι δυνάμεις της, Ζηνοβία, τις τελευταίες δεκαετίες καταφέρνουν είτε να ακυρώνουν ότι σημαντικό επιλέγεται για το μέλλον και τις ανάγκες της, είτε να έρχεται αυτό σε πέρας λαβωμένο και η πόλη να είναι διχασμένη, εγκλωβισμένη σε αδιέξοδα. Τα παραδείγματα πολλά. Πάω σε παλιότερα χρόνια στη δεκαετία του ‘80 και του ΄90 με την περιφερειακή οδό. Το δίλημμα και ο διχασμός ήταν ναι ή όχι στην χάραξή της. Όχι να συγκλίνουν ώστε να είναι πιο λειτουργική και συγχρόνως να προστατεύει τον δασικό όγκο σε κρίσιμα σημεία με κοιλαδογέφυρες, τούνελ κλπ. Να έχει λειτουργικές καθέτους προς την πόλη, να μην έχει επικίνδυνα σημεία κ.α.
  • ΖΗΝΟΒΙΑ Θυμάμαι το πρωτοφανές για τέτοιον δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, να λειτουργεί με… φανάρια για όποιον ήθελε να βγει και να κινηθεί καθέτως προς την πόλη από το αντίθετο ρεύμα. Κι έτρεχαν μετά επί χρόνια με μπαλώματα για να δώσουν κάποιες λύσεις και σήμερα υπάρχουν σοβαρά προβλήματα σε πολλά σημεία λόγω της κλίσης του δρόμου, ενώ είναι και ανεπαρκής για τον όγκο των αυτοκινήτων.
  • ΖΗΝΩΝ Ας αφήσουμε εκείνο της επέκτασης της παλιάς παραλίας, που άφησε τραύματα και ας πάμε στο επόμενο εγχείρημα που ακολούθησε, εκείνο της υποθαλάσσιας διαμπερούς κυκλοφορίας. Η προσέγγισή της πολιτικά έγινε με ατελή τρόπο, γιατί η ίδια η πόλη και οι δυνάμεις της, δεν είχαν συμφωνήσει τι ακριβώς ήθελαν. Ένα έργο με δημόσια δαπάνη, που έβαζε άλλα στάνταρ, χωρίς διόδια κλπ ή ιδιωτικό, που την έκανε και δυσλειτουργική.
  • ΖΗΝΟΒΙΑ Εγκαταστήσαμε και εργολάβο για τις πρόδρομες εργασίες και μετά εγκλωβισθήκαμε στα αδιέξοδά μας. Διχασθήκαμε και το έργο «ναυάγησε» στα νερά του Θερμαϊκού και μας έμεινε αμανάτι ένα δυσβάσταχτο χρέος στον εργολάβο. Έφτασε να διεκδικεί ως αποζημίωση ένα ποσό κοντά στα 200 εκατομ. ευρώ, πάνω από το μισό της αξίας όλου του έργου, ενώ η καταβολή, έστω μιας μειωμένης αποζημίωσης, εκκρεμεί ακόμη! Κάποιοι μάλιστα προτείνουν σήμερα να ξαναδούμε το θέμα της υποθαλάσσιας!
  • ΖΗΝΩΝ Θυμάσαι πότε τέθηκε το θέμα της παραχώρησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, ώστε να μετατραπεί σε ένα σύγχρονο λιμάνι με τις απαραίτητες υποδομές; Από το 2007-2008 παράλληλα με εκείνο του Πειραιά. Τότε δεν είχε ξεσπάσει η κρίση και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης φάνταζε ως μια πολύφερνη νύφη! Αξίας τότε 800 εκατομ. ευρώ! Και θυμάσαι τους… «καλικάντζαρους» πρώην υπουργούς και βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, οι οποίοι κρέμονταν στα κάγκελα ως… ασπίδα, όπως έλεγαν, για να μην εκχωρηθεί. Άλλος ένας αδιέξοδος εγκλωβισμός της πόλης, που μας κόστισε και σε πολύ χαμένο χρόνο, και σε ευκαιρίες και σε χρήμα!
  • ΖΗΝΟΒΙΑ Γιατί παρά τα προβλήματα που υπήρξαν και στον Πειραιά, εκείνη η παραχώρηση του λιμανιού του στην COSCO, προχώρησε γρηγορότερα και πήρε τα ηνία στον χάρτη των ναυτιλιακών μεταφορών ολόκληρης της χώρας. Και φτάσαμε στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης η παραχώρηση της ΟΛΘ.Α.Ε μέχρι το 2051 να γίνει πολύ καθυστερημένα το 2018. Μέσα στο απόνερα της οικονομικής κρίσης και με αντίτιμο υποπολλαπλάσιο. Το 67% παραχωρήθηκε έναντι ποσού 232 εκατομ. ευρώ και την υποχρέωση για επενδύσεις ύψους 267 εκατομ. ευρώ μέχρι τι 2026.
  • ΖΗΝΩΝ Τρία χρόνια μετά, λεφτά δεν έπεσαν στο λιμάνι παρά το γεγονός ότι έγινε στο διάστημα αυτό διανομή κερδών άνω των 100 εκατομ ευρώ. Και περιμένουμε να τρέξει η επέκταση του περίφημου 6ου προβλήτα, να ολοκληρωθεί το έργο για να δούμε… φως. Πάρε και δες τα δημοσιεύματα του 2018, τι λαγούς με πετραχήλια, μας έταζαν-το λιμάνι και η γύρω περιοχή θα έπαιρνε κάτι από το Σίτυ του Λονδίνου!-και δες και την πραγματική εικόνα σήμερα. Δεν σου κάνει εντύπωση κάτι άλλοτε πολυγραφότατοι και λαλίστατοι συνάδερφοι που έχουν πάθει μουγκαμάρα! Και ο νοών νοείτω !
  • ΖΗΝΟΒΙΑ Το ίδιο δεν γίνεται εδώ και πάνω από δύο δεκαετίες με το μετρό της Θεσσαλονίκης; Διχασθήκαμε ανάμεσα στην τρύπα του Κούβελα από την δεκαετία του ΄80 και μετά με το τραμ ή το ελαφρύ μετρό. Και όταν επιτέλους μετά το 2000 το έργο αποφασίσθηκε να γίνει με δημόσιες δαπάνες, εγκλωβισθήκαμε στην χάραξή του. Επιτρέψαμε να γίνει πάνω στην κεντρική οδό των αρχαίων και τώρα τρέχουμε τόσα χρόνια να μαζέψουμε τα ασυμμάζευτα. Να έχουμε επιδοθεί στον εμφύλιο πόλεμο στα δικαστήρια και την ολοκλήρωση του έργου να τη βλέπουμε με το κιάλι.
  • ΖΗΝΩΝ Αλλά ακόμη και σ΄αυτή την διαμόρφωση της Νέας Παραλίας, ένα έργο στολίδι που έδωσε παράθυρο στην πόλη προς την θάλασσα, δεν βολοδέρναμε με στείρες αντιπαραθέσεις μέχρι πρόσφατα; Με την προηγούμενη δημοτική αρχή να εμφανίζεται με δύο ταχύτητες: του τότε αντιδημάρχου Ανδρέα Κουράκη να τρέχει το έργο και του δημάρχου Γιάννη Μπουτάρη να ξινίζει με κάθε ευκαιρία και να το υποβαθμίζει!
  • ΖΗΝΟΒΙΑ Μέσα σ΄αυτό το σύνδρομο του εγκλωβισμού της-είναι σύνδρομο γιατί εμφανίζεται επαναλαμβανόμενα με τα ίδια διαλυτικά χαρακτηριστικά στη Θεσσαλονίκη-πρέπει, Ζήνωνα, να ειδωθεί και το επίκαιρο θέμα της ανάπλασης της ΔΕΘ ή μεταφοράς της σε άλλη περιοχή, όπως ζητούν κάποιοι άλλοι τοπικοί παράγοντες. Για να απαντήσει κανείς στο ερώτημα πρέπει να ξεφύγει από εκείνη την αντίληψη που βλέπει την ΔΕΘ κάτι σαν σαλονικιώτικο ταμπού και με ματιά στο παρελθόν. Σαν ένα πανηγύρι, όπως ήταν η Γενική Εκθεση, με τα λουκάνικα, τη βαρελίσια μπύρα και τα ακροβατικά ή τώρα με τις συναυλίες εποχούμενων τραγουδιστών κάθε βράδυ για να εμφανίζουμε εισιτήρια. Κι αν δεν υπήρχε αυτή η πασαρέλα των πολιτικών αρχηγών, δεν ξέρω ποια φώτα των ΜΜΕ θα έπεφταν στην Γενική Εκθεση της ΔΕΘ.
  • ΖΗΝΩΝ Πρέπει να δούμε την ΔΕΘ πράγματι με μια σύγχρονη ματιά, ως τον φορέα έκφρασης μιας πολυσύνθετης εκθεσιακής πολιτικής. Η πολιτεία και επί Κ. Σημίτη και αργότερα επί Κ.Καραμανλή προσπάθησε να προωθήσει την μεταφορά της ΔΕΘ με τη δημιουργία ενός άλλου εκθεσιακού χώρου, είτε στα δυτικά, είτε στα ανατολικά, ώστε να αποκτήσει νέα δυναμική. Όμως υπάρχει μια γραφειοκρατία στον κορμό της ΔΕΘ η οποία συναντιέται με παραδοσιακές δυνάμεις της Θεσσαλονίκης (έμποροι, ξενοδόχοι, δημοτικοί παράγοντες κ.α.) που δεν θέλουν να ακούσουν για το ενδεχόμενο μεταφοράς.
  • ΖΗΝΟΒΙΑ Είναι όλοι αυτοί που βράζουν στο ζουμί τους. Που θέλουν να στοιβάξουν σ΄αυτό τον χώρο και εμπορικό κέντρο και ξενοδοχείο και τεράστιο πάρκινγκ για να έχουν έσοδα. Που θεωρούν ότι έχουν κεκτημένα δεκαετιών και δεν θέλουν να μπουν μπροστά σε ένα δυναμικό εγχείρημα. Που απαιτεί όμως και άλλη συμπεριφορά των δυνάμεων της Θεσσαλονίκης. Να ξεφύγουν από αυτό το σύνδρομο του αδιέξοδου εγκλωβισμού τους, να έχουν ξεκάθαρη στοχοθεσία και να διεκδικήσουν γενναία κεφάλαια από την κεντρική κυβέρνηση αλλά και την Ε.Ε. ώστε να αλλάξει και η εικόνα ολόκληρης της περιοχής που θα επιλεγεί, με τη δημιουργία υποδομών. Είτε αυτή είναι δυτικά είτε ανατολικά.
Μπορεί να σας ενδιαφέρει

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Για να ξέρετε: Την 1η Μαΐου 2018 θα ενημερώσουμε την Πολιτική απορρήτου και τους Όρους χρήσης, ώστε να είναι πιο σαφείς και να καλύπτουν τη νέα νομοθεσία περί προστασίας του απορρήτου στην Ευρώπη. Επιλέξτε Αποδοχή για να μας ενημερώσετε ότι συμφωνείτε με τις αλλαγές. Μάθετε περισσότερα.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο