Κορωνοιός: Τετραπλάσιες οι κλήσεις στο 2ο κύμα για ψυχολογική υποστήριξη

Χιλιάδες είναι οι κλήσεις πλήρους απόγνωσης στη γραμμή ψυχολογικής υποστήριξης κορωνοϊού, που λειτουργεί σε 24ωρη βάση. Τα συναισθήματα που κυριαρχούν στον κόσμο, είναι η έντονη μοναξιά, η υπερβολική επιθετικότητα, πάρα πολύ καταθλιπτική συνδρομή, το άγχος, η αβεβαιότητα και η… μαυρίλα.

Ρεπορτάζ: Κωνσταντίνα Χαϊνά

Σε αυτόν τον πόλεμο που βιώνουμε καθημερινά, με έναν αόρατο φονικό εχθρό, άνθρωποι κυρίως 40-60 ετών, φαίνεται να μην μπορούν να αντέξουν, και έχουν την ανάγκη, να νιώσουν την στήριξη, έστω από μία φωνή, μέσω ενός τηλεφώνου.

«Προσωπικά είμαι δεύτερη φορά στις γραμμές. Ήμουν και στην πρώτη καραντίνα, αυτή τη φορά τα περιστατικά είναι πολύ πιο επιβαρυμένα και οι κλήσεις που δεχόμαστε είναι σχεδόν δεκαπλάσιες.

Χθες, το πρώτο μισάωρο είχα 14 κλήσεις, ενώ στην πρώτη καραντίνα, είχα ανά μισή-μία ώρα» αναφέρει στο Thesstoday.gr ο Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπευτής, Πάνος Πλουμίδης, ο οποίος συμμετέχει στις γραμμές υποστήριξης.

Ο Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπευτής, Πάνος Πλουμίδης

Καθημερινά, σύμφωνα με τον κ. Πλουμίδη, δέχονται πάρα πολλές κλήσεις «έκτακτης ανάγκης», οι οποίες σχετίζονται με ανθρώπους που έχουν αρνητικές σκέψεις ακόμη και τάσεις …αυτοκτονίας, είτε δηλώνουν ότι είναι έτοιμοι να κάνουν κακό σε κάποιο δικό τους άτομο.

«Εμείς από την μεριά μας, σε έκτακτες καταστάσεις σαν αυτές, πρέπει να παραπέμπουμε τέτοια περιστατικά στις αντίστοιχες υπηρεσίες, προσπαθούμε να τους καθησυχάσουμε και ζητάμε να μιλήσουμε με κάποιον που είναι γύρω τους, εάν υπάρχει. Επίσης, καλούμε και στο 100, εάν κρίνουμε ότι υπάρχει πολύ μεγάλη επικινδυνότητα. Την Τρίτη μόνο, είχαμε 7 δηλώσεις αυτοκτονίας.

Φανταστείτε πόσο έντονο και στρεσογόνο είναι για εμάς, να ακούμε κάτι τέτοιο, από έναν άνθρωπο που δεν τον έχουμε δει, και απλώς, έχουμε μόνο μία φωνή».

Από τον Απρίλιο, οπότε τέθηκε σε λειτουργία από το Υπουργείο Υγείας και το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) η πενταψήφια τηλεφωνική γραμμή ψυχοκοινωνικής υποστήριξης 10306, για τις επιπτώσεις του κορωνοϊού, έχει δεχθεί χιλιάδες παρόμοια τηλεφωνήματα.

Κλήσεις από ηλικιωμένους που περνούν μόνοι τους την καραντίνα, και εκφράζουν την έντονη μοναξιά που βιώνουν, από άτομα με ψυχικές παθήσεις που παίρνουν ήδη ψυχοφάρμακα, και καλούν στην γραμμή, αναφέροντας πως είναι δυσαρεστημένοι με τους ψυχιάτρους τους, ή αναρωτιούνται τον λόγο που δεν λειτουργούν τα φάρμακα στον οργανισμό τους.

Άνθρωποι με πάρα πολλά ψυχοσωματικά, όπως κρίσεις πανικού, οι οποίες είναι πάρα πολύ εκτεταμένες λόγω της κατάστασης. «Αρκετοί είναι αυτοί οι οποίοι δεν μπορούν να απευθυνθούν σε κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας, και βρήκαν την γραμμή, σαν έναν τρόπο να επικοινωνήσουν τα προβλήματά τους.

Έχουμε πάρα πολλούς ανθρώπους οι οποίοι βγάζουν τρομερή επιθετικότητα, πιστεύουν πως εμείς θα τους λύσουμε όλα τα προβλήματα. Μας καλούν πάρα πολύ εκνευρισμένοι. Για παράδειγμα, μας λένε «δεν μπορείς να καταλάβεις τι σου λέω, είσαι άχρηστος σαν όλους τους ψυχολόγους», ουσιαστικά ξεσπάνε» τονίζει ο κ. Πλουμίδης.

Ο ίδιος, εκτιμά πως, ο κόσμος βρίσκεται σε πάρα πολύ οριακή κατάσταση. «Άνθρωποι που ήταν λειτουργικοί, κατέληξαν να μην αντέχουν καθόλου, γιατί πολλοί είναι αυτοί που θέλουν να είναι όλη μέρα έξω, και τώρα που δεν μπορούν, έχουν συνέχεια νεύρα.

Ο αυτοπεριορισμός αυτός, σε πολλούς έχει λειτουργήσει καταλυτικά, ώστε να τους αλλάξει όλη την λειτουργικότητα.

Τώρα βγαίνει και η μοναξιά, εφόσον αυτοί οι άνθρωποι στην καθημερινότητά τους, συναντούσαν φίλους/συγγενείς ώστε να συζητάνε, και τώρα δεν έχουν κανέναν, εφόσον δεν βγαίνουν».

Σαφώς, από την άλλη μεριά, δεν λείπουν και αυτοί που καλούν, γιατί πολύ απλά βαριούνται. «Μου έχει τύχει κλήση που με ρώτησαν «μήπως ξέρεις πότε θα ανοίξουμε;» ή πήραν να πουν τα νέα τους γιατί δεν έχουν κάτι άλλο να κάνουν.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, πάλι το χειριζόμαστε σαφώς με την ίδια ευγένεια, και τους απομακρύνουμε από την κλήση, εφόσον καταλάβουμε ότι πρόκειται για κάτι τέτοιο».

Πάνω από 100.000 κλήσεις στην πρώτη καραντίνα, τριπλασιασμός/τετραπλασιασμός του αριθμού στην δεύτερη

«Ο χρόνος που διαρκεί η κάθε κλήση είναι περίπου 15-20 λεπτά, καθώς εμείς δεν κάνουμε ακριβώς ψυχοθεραπεία. Φυσικά ακούμε το πρόβλημα του καθενός, και προσπαθούμε να εξομαλύνουμε την κατάσταση έστω και τηλεφωνικά αλλά από κει και πέρα, παραπέμπουμε τον καθένα στους ανάλογους φορείς ψυχικής υγείας. εκτός από κάποιους ανθρώπους που καλούν 2-3 φορές την ημέρα, αφού το έχουν ανάγκη» εξηγεί ο κ. Πλουμίδης.

Υπάρχει μία πλατφόρμα, όπως προσθέτει ο ίδιος, μέσω του viber και βρίσκονται όλοι οι συνάδελφοι «και συζητάμε τι προέκυψε μέσα στην ροή της ημέρας. Μέσα σε αυτό το group, έχουμε πάρα πολύ συχνά κωδικούς «έκτακτης ανάγκης», οι οποίοι είναι για τους ανθρώπους που έχουν δηλώσει πως ετοιμάζονται να προβούν σε αυτοχειρία, είτε θα κάνουν κακό σε κάποιον δικό τους.

Στην προηγούμενη καραντίνα δεχτήκαμε συνολικά 100.000 κλήσεις, ενώ αυτή τη φορά είναι σίγουρα τριπλάσιες, ακόμη και τετραπλάσιες».

Ο κ. Πλουμίδης περιγράφει πως «η κλήση που μου είχε κάνει εντύπωση, ήταν μία γυναίκα 39 ετών, η οποία μου περιέγραψε πόσο χάλια είναι και το εννοούσε, βιώνει όλο αυτό και έχει χάσει και την δουλειά της, και μου είπε πως κάνει διαρκώς σκέψεις αυτοκτονίας.

Ήταν πάρα πολύ έντονο, καθώς δεν το κατάλαβα εξαρχής, η φωνή της ήταν ήρεμη και σταθερή, φαινόταν αρκετά ισορροπημένο άτομο, οπότε δεν το περίμενα. Άμεσα έπρεπε να λάβω μέτρα να μην χάσω την κλήση, να ενημερώσω την γραμμή, και να την παραπέμψω σε αυτή που ασχολούνται με τέτοια περιστατικά.

Φαινόταν να είναι μία κανονική κλήση, και όταν άκουσα αυτό, έδωσα κατευθείαν «alert» καταλήγει ο ίδιος.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Για να ξέρετε: Την 1η Μαΐου 2018 θα ενημερώσουμε την Πολιτική απορρήτου και τους Όρους χρήσης, ώστε να είναι πιο σαφείς και να καλύπτουν τη νέα νομοθεσία περί προστασίας του απορρήτου στην Ευρώπη. Επιλέξτε Αποδοχή για να μας ενημερώσετε ότι συμφωνείτε με τις αλλαγές. Μάθετε περισσότερα.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο