Με τι γεμίζετε το καλάθι του σούπερ μάρκετ; Δείτε τι αποκαλύπτουν οι επιλογές σας

Τα ψώνια του σούπερ μάρκετ μαρτυρούν πολύ περισσότερα απ’ όσα θα φανταζόταν κανείς, διαπίστωσε πρόσφατη έρευνα της Σχολής Ιατρικής και Τροπικής Ιατρικής του Λονδίνου και του Πανεπιστημίου του Έξετερ, η οποία δημοσιεύεται στο PLOS Medicine.

Σύμφωνα με τα ευρήματα, η αγορά μεγάλων ποσοτήτων σε σακχαρούχα ποτά καθώς και τα αντίστοιχα διαίτης, συνδέεται με χαμηλότερο κοινωνικοοικονομικό επίπεδο, υψηλότερο ΔΜΣ (Δείκτη Μάζας Σώματος) και συνολικά κακές διατροφικές επιλογές.

Η ερευνητική ομάδα ανέλυσε στοιχεία από τις αγοραστικές συνήθειες τροφίμων και ποτών 8.675 νοικοκυριών από τη Βρετανία για τη χρονιά 2016, τα οποία διέκρινε σε επτά διαφορετικούς τύπους με τη μέθοδο στατιστικής ανάλυσης λανθανουσών «τάξεων» (latent class analysis) βάσει των περισσότερων αγορών ενός ή δύο προϊόντων από τις εξής κατηγορίες: σακχαρούχα ποτά, αναψυκτικά διαίτης, ποτά με βάση τα φρούτα ή το γάλα, μπύρα ή μηλίτη, κρασί και νερό. Τέλος, σχηματίστηκε μια ομάδα που αγόραζε από όλες τις παραπάνω κατηγορίες σε παρόμοιες ποσότητες.

Σύμφωνα με τα δεδομένα, οι τύποι νοικοκυριών ήταν:

-30% επί του συνόλου εκείνα με μεικτές αγορές
-18% όσα προτιμούσαν σακχαρούχα ποτά ή κρασί αντίστοιχα (15,6 λίτρα το έτος ανά άτομο για τα σακχαρούχα και 3.5 λίτρα για το κρασί)
-16% για τα διαιτητικά αναψυκτικά (43,2 λίτρα το έτος ανά άτομο)
-7% τα νοικοκυριά που κατανάλωναν κυρίως μπύρα και μηλίτη (5,6 λίτρα το έτος ανά άτομο)
-6% για τα ποτά με βάση τα φρούτα ή το γάλα (6,4 λίτρα το έτος ανά άτομο)
-4% τα νοικοκυριά που αγόραζαν κυρίως νερό (2,3 λίτρα το έτος ανά άτομο).

Τα παραπάνω ποτά αντιπροσώπευαν το 5,6% της συνολικής ενέργειας (kcal) που προσλάμβανε μέσω των αγορών κάθε νοικοκυριό ημερησίως.

Άλλα χαρακτηριστικά των νοικοκυριών έδειξαν πως ο τύπος 1 είχε περισσότερες πιθανότητες για υψηλότερο εισόδημα, ενώ οι τύποι 2, 3 και 4 συνδέθηκαν με χαμηλότερη κοινωνική τάξη.

Ως προς το υπερβολικό σωματικό βάρος και την παχυσαρκία, στην κορυφή βρέθηκαν οι τύποι 2 και 3 με ποσοστά 66,8% και 72,5% αντίστοιχα (με ΔΜΣ άνω του 25), τα οποία είχαν και τη μεγαλύτερη τάση αγορά γλυκών και σνακ (18%). Επιπροσθέτως, οι συνολικές αγορές τροφίμων και ποτών έδειξαν πως το καλάθι αγορών του τύπου 2 γέμιζαν κυρίως τα λιγότερο υγιεινά τρόφιμα και ποτά και λιγότερο τα φρούτα και λαχανικά.

Όπως τόνισε ο καθηγητής Richard Smith, από το Πανεπιστήμιο του Έξετερ, συν-συγγραφέας της μελέτης, με προβλήματα υγείας όπως ο διαβήτης, η παχυσαρκία και οι καρδιακές παθήσεις να αυξάνονται παγκοσμίως, η εικόνα των αγοραστικών συνηθειών πρέπει να συμβάλει στον σχεδιασμό καλύτερων στρατηγικών για τη μείωση της κατανάλωσης σακχάρων τη βελτίωση της υγείας, άποψη που συνυπέγραψε και ο Δρ Nicolas Berger, Επίκουρος Καθηγητής στη Σχολή Ιατρικής και Τροπικής Ιατρικής του Λονδίνου και επικεφαλής της έρευνας.

Οι ερευνητές δεν παρέλειψαν να σημειώσουν κάποιες αδυναμίες της μελέτης, όπως ο μη συνυπολογισμός της σωματικής δραστηριότητας και των διατροφικών συνηθειών εκτός σπιτιού, παράγοντες που θα μπορούσαν εν μέρει να εξηγήσουν αυτά τα ευρήματα.

Πηγή: ygeiamou.gr

Μπορεί να σας ενδιαφέρει

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Για να ξέρετε: Την 1η Μαΐου 2018 θα ενημερώσουμε την Πολιτική απορρήτου και τους Όρους χρήσης, ώστε να είναι πιο σαφείς και να καλύπτουν τη νέα νομοθεσία περί προστασίας του απορρήτου στην Ευρώπη. Επιλέξτε Αποδοχή για να μας ενημερώσετε ότι συμφωνείτε με τις αλλαγές. Μάθετε περισσότερα.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο