Οι διαφορές ανάμεσα σε νέο και παλιό Ισλάμ – 100.000 χιλιάδες μόνιμοι μετανάστες από το 2016 στην Ελλάδα

Ένα θέμα που το τελευταίο διάστημα έχει προκαλέσει πολύ «θόρυβο» ιδίως στη Γαλλία, αλλά και σ’ ένα βαθμό μετά και το μεταναστευτικό στην Ελλάδα, είναι η θρησκεία του Ισλάμ.

Ρεπορτάζ: Μιχαήλ Παπαβασιλείου

Το Γαλλικό Ινστιτούτο διοργάνωσε μια εκδήλωση για το Ισλάμ στην Ευρώπη με ομιλητές τον Κωνσταντίνο Τσιτσελίκη, Καθηγητή Ανθρωπίνων Σικαιωμάτων στο ΠΑΜΑΚ, την Anne-Laure Zwilling, Eρευνήτρια στην κοινωνικο-ανθρωπολογία των θρησκειών από το Εθνικό Κέντρο Έρευνας Γαλλίας του Στρασβούργου, ενώ την συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος, Σοφία Παπαδοπούλου.

Την εκδήλωση άνοιξε με χαιρετισμό ο Γενικός Πρόξενος της Γαλλίας στη Θεσσαλονίκη, κ. Philippe Ray: «στη Γαλλία το Ισλάμ είναι ένα ζήτημα προς συζήτηση. Υπάρχουν λάθος κίνητρα και αρκετή παραπληροφόρηση. Στην Ελλάδα δεν είναι ίδια η κατάσταση, αλλά περισσότερο για ιστορικούς λόγους, ενώ οι Γάλλοι ασχολούνται με το σήμερα».

Την συζήτηση άνοιξε η κ. Anne-Laure Zwilling, λέγοντας τα εξής: «Το Ισλάμ είναι η πλειοψηφούσα θρησκεία σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες. Ωστόσο, στη Γαλλία και την Ελλάδα, πρόκειται για μία μειονοτική θρησκευτική ομάδα. Αυτή η κοινή κατάσταση, ωστόσο, προέκυψε μέσω διαφορετικών ιστορικών διαδρομών. Η δημογραφία και η οργάνωση του Ισλάμ δεν είναι ίδια, και οι συνέπειες σε ότι αφορά τα ανθρώπινα και θρησκευτικά δικαιώματα, καθώς και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι μουσουλμάνοι στις δύο χώρες, δεν ταυτίζονται».

Χονδρική παρουσίαση των θρησκειών στη Γαλλία

«Οι θρησκείες είναι ένα είδος ισορροπίας που θέλουμε να κρατήσουμε. Το κράτος αν και δεν βοηθάει οικονομικά τους κληρικούς, βοηθάει με άλλους τρόπους. Στην Γαλλία υπάρχουν κάποιοι τομείς όπως η λιγότερη προσέλευση πιστών και η μείωση πιστών στον καθολικισμό. Ο καθολικισμός παραμένει το μεγαλύτερο θρήσκευμα, αλλά έχει μεγάλη πτώση. Από τη μια είναι η μετανάστευση, από την άλλη η σύγχρονη κοινωνία. Όσον αφορά το πανόραμα των θρησκευμάτων υπάρχει μεγάλος πλουραλισμός» τονίζει η ερευνήτρια της εκδήλωσης.

Όλες οι πληροφορίες που έρχονται είναι μέσο κάποιων ερευνών σε μικρούς πληθυσμούς, ωστόσο σε μικρές μειονότητες θρησκειών τα αποτέλεσμα δεν είναι 100% σωστά αναφέρει η ίδια. Επίσης, το 45 % είναι καθολικοί και το 7% του πληθυσμού της Γαλλίας είναι μουσουλμάνοι. Αλλά προσθέτοντας και τα αλλά κινήματα, όπως την ορθοδοξία και τους προτεστάντες τα ποσοστά πέφτουν.

Η κ. Anne-Laure Zwilling τονίζει ότι «Υπάρχει μια απόσταση από τους νέους για την θρησκεία, γιατί ένα μεγάλο ποσοστό δηλώνουν καθολικοί, αλλά δεν ασχολούνται ενεργά με τη θρησκεία. Οι μισοί μουσουλμάνοι της Γαλλίας, ουσιαστικά είναι Γάλλοι απλά δεύτερης και τρίτης γενιάς».

Τη σκυτάλη της συζήτησης πήρε ο Καθηγητής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Κωνσταντίνος Τσιτσελίκης αναφέροντας τα εξής «η Ελλάδα έχει μια ιστορικότητα σε σχέση με τη Γαλλία. Έχουμε μια μειονότητα που ιστορικά προστέθηκε στο ελληνικό κράτος μέχρι το 1923. Αυτή η χρόνια είναι σταθμός γιατί υπάρχει μια ανταλλαγή πληθυσμών με την Τουρκία. Μετά την ανταλλαγή πληθυσμών και την εξαίρεση της Θράκης και την συνθήκη της Λωζάνης που υπάρχει μέχρι τώρα. Στη Θράκη υπάρχει μια μειονότητα που επαναλαμβάνει το προηγούμενο καθεστώς».

Επιπλέον, ο ίδιος τονίζει για την τεράστια σημασία που έχει η μειονότητα για το πώς εκφράζει τις πολλαπλές ταυτότητες που έχει με τις υποδιέστερες όπως η πομάκικη και η τσιγγάνικη.

Νέο Ισλάμ

«Το νέο Ισλάμ στην Ελλάδα, ξεκινάει το 1980 με τους Παλαιστινίους και τους φοιτητές που έρχονταν από κράτη της Αραβίας. Αλλά μετά το 1980 που άνοιξαν τα σύνορα, κατέφθασαν στη χώρα πάνω από μισό εκατομμύριο».

Στη συνέχεια του Νέου Ισλάμ και πιο συγκεκριμένα το 2000-2001 μετά τους Δίδυμους Πύργους και τους βομβαρδισμούς του Αφγανιστάν και Ιράκ που ήρθαν στην Ευρώπη, πάνω από 100.000 χιλιάδες έχουν παραμείνει στην Ελλάδα.

Ο κ. Τσιτσελίκης επιμένει στο ζήτημα της προσευχής αναφέροντας τα παρακάτω:

«Το ζήτημα ήταν τα αστικά κέντρα για την προσευχή τους στη Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ για την επαρχία στην Θήβα και την Αχαΐα.

Ωστόσο, η αστυνομία μαζί με την κυβέρνηση τους έλεγαν να δημιουργούν τους ναούς της θρησκείας του σε γκαράζ και απλώς να μην φαίνεται προς τα έξω κάτι τέτοιο. Επίσης, τεράστιο πρόβλημα είναι η έλλειψη νεκροταφείου με τους νεκρούς να πηγαίνουν είτε στην Θράκη είτε πίσω στη χώρα τους».

Το 2016 και μετά υπήρξε το τρίτο μεταναστευτικό κύμα από το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές και όπως φαίνεται, αυτοί οι άνθρωποι θα παραμείνουν στην Ελλάδα γιατί απλά δεν μπορούν να φύγουν. Σύμφωνα με τον καθηγητή, υπάρχουν 100.000 μουσουλμάνοι στην Θράκη, 10.000 χιλιάδες στην Αθήνα, 5.000 στη Θεσσαλονίκη.

«Το ενδιαφέρον ζήτημα είναι πως θα μπουν μαζί τα δυο Ισλάμ, αλλά υπάρχουν και οι προσήλυτοι Έλληνες που γύρισαν στο Ισλάμ μετά από γάμο, μπορεί να είναι 50-100 άτομα σε όλη τη χώρα» προσθέτει ο κ. Τσιτσελίκης.

Στο νέο τζαμί που θα γίνει στην Αθήνα θα υπάρξει ένα διοικητικό συμβούλιο που φιλοδοξεί να εκπροσωπήσει το Ισλάμ στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα να είναι μια πολύ προβληματική κατάσταση. Ο ίδιος έκλεισε τη συζήτηση για το νέο τζαμί που θα δημιουργηθεί στη Γαλλία «Δεν μπορούν να εκπροσωπήσουν το Ισλάμ στην Ελλάδα, είναι πρακτικά αδύνατο. Τα δυο Ισλάμ συναντιούνται μόνο στην απόλυτη ανάγκη όπως: Χώροι λατρείας, χώροι ταφής και τελετές γάμων.»

Εν κατακλείδι, το νέο και το παλιό Ισλάμ διαβαίνουν τον ίδιο δρόμο, απλώς το νέο ακολουθεί τα βήματα της Γαλλίας. Θα μπορέσει η Ελλάδα να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις ή όχι;

Μπορεί να σας ενδιαφέρει

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Για να ξέρετε: Την 1η Μαΐου 2018 θα ενημερώσουμε την Πολιτική απορρήτου και τους Όρους χρήσης, ώστε να είναι πιο σαφείς και να καλύπτουν τη νέα νομοθεσία περί προστασίας του απορρήτου στην Ευρώπη. Επιλέξτε Αποδοχή για να μας ενημερώσετε ότι συμφωνείτε με τις αλλαγές. Μάθετε περισσότερα.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο