Οι λειψοί για τα «λειψά» απ’ τη Λειψία

Διαβάζω αυτές τις μέρες για μία «φωτιά» σε ένα από τα πενήντα λεωφορεία που πρόσφερε ο Δήμος Θεσσαλονίκης στον ΟΑΣΘ με σκοπό την βελτίωση της ποιότητας των μετακινήσεων των Δημοτών μας.

Γράφει ο Αθανάσιος Α. Παπαναστασίου, Δικηγόρος

Για την ιστορία επρόκειτο για μία μόνο εστιασμένη βλάβη σε ένα μόνο λεωφορείο που είναι πιθανόν να συμβεί σε λεωφορεία που κάνουν καθημερινά τουλάχιστον 250 χλμ [αν όχι πολύ περισσότερα] στον αστικό ιστό. Αλλά κατά την προσφιλή τακτική της προπαγάνδας, [από το μείζον στο έλασσον και με γενικεύσεις μέχρι τον Αδάμ και την Εύα ή τέλος πάντων τον Μαρξ, αναλόγως πεποιθήσεων] η μπάλα πήρε όλα τα λεωφορεία, μηδένισε την όποια προσπάθεια, αφήστε που έκανε τον Μαρξ να κλαίει σε εμβρυακή στάση, με την πρόταση για επιδότηση ταξί για την μετακίνηση των εργαζομένων.

Κανείς δεν αναρωτήθηκε γιατί το λεωφορείο εν μέσω πανδημίας γκάζωνε άδειο τις μεταμεσονύκτιες ώρες στις ανηφόρες του Χορτιάτη σαν GTi ενώ κατά την προγραμματική σύμβαση έπρεπε να είναι μόνο εντός του αστικού ιστού; Τα όρια μεταξύ βαρειάς αμέλειας [η επί το νομικότερον μετάφραση της βλακείας] και δολιοφθοράς είναι πολύ δυσδιάκριτα.

Πέρα από αυτά, κάτι με λύπησε αφάνταστα και αυτό είναι η ευκολία και ο αήθης τρόπος εξ αιτίας μικροπολιτικών συμφερόντων που μηδενίζεται η κάθε σημαντική πρωτοβουλία, ειδικά στην πόλη μας. Διότι ήταν πρωτοβουλία του Δήμου Θεσσαλονίκης και του κ. Ζέρβα να αγοράσει αυτά τα λεωφορεία και να τα προσφέρει στους Δημότες μας μέσω του ΟΑΣΘ με προγραμματική σύμβαση.

Όπως επίσης στις προτάσεις του Δημάρχου Θεσσαλονίκης κ. Ζέρβα ήταν και η μακροχρόνια μίσθωση λεωφορείων με τη μορφή leasing, η οποία τελικά υιοθετήθηκε από το ΔΣ του ΟΑΣΘ.

Βγήκε όμως χολή ρε παιδιά! Κάπου ώπα! Ακόμη και οι Ρεπουμπλικάνοι αποστασιοποιήθηκαν από το παραλήρημα του Τραμπ περί νοθείας των εκλογών! Να υπάρχει κάπου πολιτικός πολιτισμός και κοινωνικό ήθος!

Φωτιά, «σαπάκια», «δεν πάνε στην ανηφόρα» και αναρωτιέμαι εάν μιλάμε για τα ίδια λεωφορεία. Δεν ξέρω αν μπήκατε σε κάποιο από αυτά, εγώ μπήκα. Είναι αυτά τα σε-άριστη-κατάσταση-με-το-σήμα-του-Δήμου-Θεσσαλονίκης-και-της-Λειψίας λεωφορεία. Τα σχόλια περιττεύουν. Μάλλον ξέχασαν οι καταγγέλλοντες τα δικά μας τα «χαρχάλια» που δεν συντηρούσαν επί κυβέρνησης Σύριζα – για αυτό και τότε έβγαιναν μόλις 200+ λεωφορεία αντί για 400! Ξέχασαν που έμεναν τα λεωφορεία τότε από βλάβες σε κάθε κεντρικό δρόμο της πόλης, ταλαιπωρώντας τους δημότες, κατεβάζοντάς τους από το λεωφορείο σε κρύο και βροχή, που κάπνιζαν οι κινητήρες τους όταν ήταν ακινητοποιημένα, που ήταν τουλάχιστον κακοποιημένα και κακοσυντηρημένα, που σε κάθε ανηφόρα εάν είχες μηχανή ή ποδήλατο δεν ήθελες να είσαι από πίσω τους διότι ντουμάνιαζαν το σύμπαν. Που που που.

Ναι τα λεωφορεία από την Λειψία είναι λειψά. Τους λείπουν σίγουρα αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρασίγουρα 500.000 ίσως και 1.000.000 χλμ – για να φτάσουν τα χιλιόμετρα των περισσοτέρων ημεδαπών [λογαριάστε ότι εάν ένα λεωφορείο καινούριο κάνει τουλάχιστον 250 χλμ την ημέρα Χ 350 ημέρες το χρόνο Χ 20 σχεδόν έτη τότε μιλάμε στην καλύτερη για 1.750.000 χλμ!!], τους λείπουν μερικά χρόνια, ίσως και 10ετία για να φτάσουν στην ηλικία των περισσοτέρων ημεδαπών, τους λείπουν μερικές κλάσεις Euro για να κατέβουν στο Euro 3 ή 4 που είναι πολλά εκ των ημεδαπών [τα λεωφορεία του Δήμου μας είναι Euro 5], τους λείπει λίγη κακοσυντήρηση ακόμα, αλλά το πλέον σημαντικό: τους λείπουν πολλές δεκάδες χιλιάδες ευρώ για φτάσουν την αξία των λεωφορείων που προκηρύσσει με διαγωνισμό τώρα ο ΟΑΣΘ ή που μίσθωσε με leasing.

Ο διαγωνισμός για 450 λεωφορεία προϋπολογίζει περί τα 55.000.000 €, ήτοι σχεδόν 90.000 € για κάθε λεωφορείο – ενώ πρόκειται εννοείται για μεταχειρισμένα!  Για το δε leasing μετά από μακροχρόνια μίσθωση 30 μηνών επί 3.000 € μηνιαίο μίσθωμα και υπολειμματική αξία περί τα 15.000 €, δηλαδή σύνολο 105.000 € για κάθε λεωφορείο, εννοείται μεταχειρισμένο.

Όμως ο κ. Ζέρβας με μία κίνηση πρωτοφανή στα χρονικά έφερε λεωφορεία ίδιας ποιότητας, ηλικίας, χιλιομέτρων και ρύπων με μόλις 11.000 € [πλέον ΦΠΑ και εξόδων] – δηλαδή 8+ φορές κάτω από την αξία των 90.000 € ή των 105.000 € – και έτσι έδειξε τον δρόμο για μία εντελώς συμφέρουσα λύση, έξω από τα συνηθισμένα, με σκέψη out of the box που λένε και οι Αγγλοσάξονες. Γιατί να μην εφαρμοστεί και με άλλους αδελφοποιημένους ή όχι δήμους; Να αγοράζουμε ολόκληρο λεωφορείο σε τιμή χαμηλότερη από το Nissan Micra;

Η λύση αυτή εάν δεν ήταν τόσο συμφέρουσα και δεν χαλούσε την «πιάτσα» δεν θα ενοχλούσε. Και αυτό είναι προς τιμήν του κ. Ζέρβα και πρέπει να το έχει παράσημο. Ανακάτεψε την τράπουλα. Πήγε κόντρα σε σχεδιασμούς και σε κατεστημένα και ευτυχώς όχι μόνο στον ΟΑΣΘ, με γνώμονα μόνο το συμφέρον των Δημοτών. Έδειξε έναν άμεσο, βιώσιμο και κυρίως ρεαλιστικό τρόπο για να σπάσει το απόστημα τόσων ετών. Ενόχλησε την προηγούμενη Διοίκηση του ΟΑΣΘ που πρόσκειτο πολιτικά στον Σύριζα που -κατά γενική ομολογία-  είχε αποδιοργανώσει και καταστρέψει τον ΟΑΣΘ «χαρχαλοποιώντας» σχεδόν κάθε λεωφορείο, αφήνοντάς τα ακόμη και χωρίς λάδια για να κάψουν μηχανές. Από την άλλη ενόχλησε τους κάθε λογής μνηστήρες που κατασπαράζουν το δημόσιο χρήμα. Και τελικά βρέθηκε ο κ. Ζέρβας, που θέλει να έχει λύση για κάθε τι που ταλαιπωρεί τους Δημότες του, χωρίς κανένα χρηματικό όφελος, και βρήκε μία άμεση, εντελώς συμφέρουσα και εφαρμόσιμη λύση για να ανακουφίσει τους Δημότες του, που είχαν βιώσει τα «χαρχάλια» επί προηγούμενης Διοίκησης.

Ο κ. Ζέρβας μπορούσε να νίψει τα χείρας του – όπως έκανε ο προκάτοχός του – και να τα ρίξει στην Κεντρική Διοίκηση, στην ελλιπή χρηματοδότηση και στην έλλειψη αρμοδιότητας του Δήμου. Αυτός όμως σε πείσμα των εξελίξεων συνέλαβε και κατάφερε και υλοποίησε την πλέον συμφέρουσα λύση. Τα τεχνικά ζητήματα της υλοποίησης, για όσους καταλαβαίνουν από Δημόσια Διοίκηση είναι ατελείωτα και σίγουρα όχι επί του παρόντος.

Και τέλος πάντων πρέπει να ασχοληθούμε σοβαρά με τον ΟΑΣΘ αφού στις 31.12.2022 λήγει η εκκαθάριση και πρέπει να πάμε στον καινούριο φορέα και όχι να κάνουμε μικροπολιτική.

ΥΓ1: Όταν οι Θεσσαλονικείς πολιτικοί, οι οποίοι κάνουν σωρηδόν καταγγελίες, έρχονται να κυβερνήσουν πάντα θυμάμαι τα λόγια του Γεωργίου Παπανδρέου του Γέρου της Δημοκρατίας (στη δημοτική): Δοξάστηκε καταγγέλοντας και γελοιοποιήθηκε κυβερνώντας.

ΥΓ2: Στους λειψούς λείπει ήθος και όραμα. He who can, do. He who can’t, criticizes. [Αυτός που μπορεί, κάνει. Αυτός που δεν μπορεί, κρίνει]. Προτίμησα την Αγγλοσαξωνική, διότι η δική μας αντίστοιχη παροιμία «μια ο Γιάννος δεν μπορεί, μια ο … του πονεί.» είναι δυστυχώς λογοκριμένη.

ΥΓ3: Οι Δημότες μας πάντως αγκαλιάζουν τα λεωφορεία αυτά και αυτό είναι που μετράει.

Τα κείμενα που φιλοξενούνται στη στήλη «Άρθρα-Απόψεις» δημοσιεύονται αυτούσια και απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων και όχι απαραίτητα του thesstoday.gr.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Για να ξέρετε: Την 1η Μαΐου 2018 θα ενημερώσουμε την Πολιτική απορρήτου και τους Όρους χρήσης, ώστε να είναι πιο σαφείς και να καλύπτουν τη νέα νομοθεσία περί προστασίας του απορρήτου στην Ευρώπη. Επιλέξτε Αποδοχή για να μας ενημερώσετε ότι συμφωνείτε με τις αλλαγές. Μάθετε περισσότερα.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο