Το Αστικό Τοπίο μέσα από τον καμβά 90 εικαστικών στο Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Θεσσαλονίκης (ΦΩΤΟ)

Όταν ακούει κανείς τη φράση αστικό τοπίο διάφορες σκέψεις περνάνε από το μυαλό του. Ψηλές πολυκατοικίες, δρόμοι, τσιμέντο που άνθρωπος δημιούργησε και μεταβάλει συνεχώς ανάλογα με τις ανάγκες του.

Ρεπορτάζ: Ναπολέων Παπαδόπουλος

Το ανθρωπογενές αυτό περιβάλλον βρίσκεται στο επίκεντρο της έκθεσης «Αστικό Τοπίο». Ο χώρος όπου κινείται και δραστηριοποιείται ο σύγχρονος άνθρωπος – μια διαρκής πρόκληση ανθρώπου – φύσης» που φιλοξενείται στο Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Θεσσαλονίκης, στην Προβλήτα Α’ στο Λιμάνι της πόλης από τις 9 Σεπτεμβρίου έως τις 11 Οκτωβρίου 2020.

Κωνσταντίνος Αδαμαντίδης, Χωρίς τίτλο, 2019, επιζωγραφισμένη επεξεργασμένη φωτογραφία, 60×45 εκ.

Στόχος της έκθεσης είναι να αποτυπώσει με σαφήνεια τη συνύπαρξη ανθρώπινης δραστηριότητας και φύσης στο σύγχρονο αστικό τοπίο μέσα από τα έργα 90 σύγχρονων εικαστικών, οι οποίοι καταθέτουν την οπτική και τον τρόπο προσέγγισης και διαπραγμάτευσης του αστικού τοπίου.

Η έκθεση αποτελεί συνδιοργάνωση του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος, του MOMus και του Αριστοτέλειου Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Θεσσαλονίκης και τελεί υπό την αιγίδα του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Τατιάνα Αλτίνη, Σημείο Εκκίνησης, 2020, ακρυλικό σε καμβά, 70×70 εκ.

Το ωράριο λειτουργίας της έκθεσης είναι: Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή 10:00-18:00, Πέμπτη: 12:00-20:00, Δευτέρα κλειστά. Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Το ThessToday.gr ήρθε σε επικοινωνία με τον πρόεδρο του Αριστοτελείου Μουσείου Φυσικής Ιστορίας και ομότιμο καθηγητή Γεωλογίας του ΑΠΘ, Σπυρίδων Παυλίδη, ο οποίος τόνισε πως η έκθεση αποτελεί «πάντρεμα» της Επιστήμης με την Τέχνη: «Το Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Θεσσαλονίκης είναι ένα Ερευνητικό, Επιστημονικό, Εκπαιδευτικό και Πολιτιστικό κέντρο της πόλης μας, σε συνέργεια με το δήμο Θεσσαλονίκης. Αποτελεί μια γέφυρα της έγκυρης επιστημονικής γνώσης του Α.Π.Θ. με το ευρύτερο κοινό της πόλης μας, της Μακεδονίας και της χώρας γενικότερα για το σημαντικό θέμα της σχέσης του ανθρώπου με τη φύση. Η συνεργασία του ΑΜΦΙΘ. με το MOMus και το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας με την έκθεση σχετικά με το Αστικό Τοπίο ως διαρκή πρόκληση στη σχέση ανθρώπου–φύσης αποτελεί ένα ακόμη ουσιαστικό βήμα προς την κατεύθυνση αυτή, ιδιαίτερα στον ευαίσθητο χώρο του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, το αστικό, που διαρκώς επεκτείνεται και όπου οι επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας αυξάνονται. Είναι ένα «πάντρεμα» της επιστήμης με την τέχνη, οι οποίες αποτελούν διαφορετικές προσεγγίσεις για να κατανοούμε τον πολύπλοκο κόσμο μας και ιδιαίτερα τις ανόργανες γήινες ρίζες μας, τη βιοποικιλότητα και την ευαίσθητη οικολογική τους σχέση. Η σχέση αυτή Επιστήμης και Τέχνης θα συνεχιστεί και με τις επόμενες προγραμματισμένες εκθέσεις μας που θα ακολουθήσουν σύντομα: “Μνήμες της Γαίας” και “Ζωομορφές”», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Χρήστος Γουσίδης, Ξενάγηση, 2020, ακρυλικά σε καμβά, 50×70 εκ.

Από την πλευρά της, η αν. γενική διευθύντρια του МОМus, Μαρία Τσαντσάνογλου, σημείωσε πως προκύπτουν προβληματισμοί μέσω της έκθεσης αναφορικά με το σύγχρονο αστικό τοπίο: «Η συνεργασία αυτή στο πλαίσιο της έκθεσης είναι σημαντική γιατί προσεγγίζει πολύπλευρα την σύγχρονη εικαστική δημιουργία. Κατ’ αρχάς υποστηρίζεται ένας βασικός σκοπός του ΕΤΕΕ που είναι η ισότιμη και με απολύτως ανοικτές διαδικασίες συμμετοχή των καλλιτεχνών στις εικαστικές εκθέσεις.

Οι καλλιτέχνες κλήθηκαν να καταθέσουν τις προτάσεις τους πάνω σε ένα θέμα πάντα επίκαιρο και με πολλές προεκτάσεις: Το αστικό τοπίο ως τον χώρο στον οποίο κινείται και δραστηριοποιείται ο σύγχρονος άνθρωπος και η διαρκής πρόκληση ανθρώπου – φύσης. Εδώ βρίσκεται και η συμβολή του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας του ΑΠΘ που, μεταξύ άλλων, ενδιαφέρεται και για την ενημέρωση του κοινού πάνω σε θέματα οικολογικής δόμησης με ευαισθησία στην αποφυγή δομικών υλικών που επηρεάζουν αρνητικά το περιβάλλον και τον άνθρωπο.

Ελπίδα Ελευθεριάδου, Ελπίδα, 2020, λάδι σε μουσαμά, 60×70 εκ.

Καθώς οι αστικές περιοχές αποτελούν εντυπωσιακά παραδείγματα τοπίων του ανθρώπινου περιβάλλοντος, ορισμένοι ενδεικτικοί προβληματισμοί που μπορούν να προκύπτουν από την έκθεση είναι το αστικό τοπίο και η συμβολή του στην κλιματική ανθεκτικότητα και η σημασία ενός υγιούς σχεδιασμού πόλεων στην ευημερία του αστικού χώρου και στην βελτίωση της ψυχολογίας, περιβαλλοντικής και κοινωνικής. Ακόμα και το πρόσφατο θέμα της πανδημίας λόγω του κορωνοϊού που μετέβαλε αιφνιδιαστικά και βίαια τη σχέση των ανθρώπων τόσο μεταξύ τους όσο και με το περιβάλλον της ζωής και της εργασίας τους, μπορεί να αποτελεί ουσιαστικό ζήτημα προβληματισμού όσον αφορά τις συνθήκες δυστοπίας που βιώνουμε στον αστικό χώρο», είπε.

*Το έργο της κεντρικής φωτογραφίας του άρθρου είναι της Δόμνας Δέλλιου, Λιμάνι Θεσσαλονίκης 1, 2020, ακρυλικό χρώμα σε καμβά, 100×50 εκ.

 

Φώτης Κλλογκιέρη (Kllogjeri Foti) Αστικό τοπίο 3, 2019, λάδι σε καμβά, 90×80 εκ
Μανόλης Γιανναδάκης, Χ-ray IIΙ, 2018, χαρακτικό, ανάγλυφη χάραξη σε λινέλαιο, κολλαγραφία, υψιτυπία από σχηματοποιημένο πλέξιγκλας, 100×70 εκ.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Για να ξέρετε: Την 1η Μαΐου 2018 θα ενημερώσουμε την Πολιτική απορρήτου και τους Όρους χρήσης, ώστε να είναι πιο σαφείς και να καλύπτουν τη νέα νομοθεσία περί προστασίας του απορρήτου στην Ευρώπη. Επιλέξτε Αποδοχή για να μας ενημερώσετε ότι συμφωνείτε με τις αλλαγές. Μάθετε περισσότερα.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο