Το όνειρο της Νέας Τούμπας

Αλήθεια αν ρωτήσετε κάποιον μη Θεσσαλονικιό τί του φέρνει στο μυαλό το τοπωνύμιο «Τούμπα» τί πιστεύετε ότι θα απαντήσει; Προφανώς το γήπεδο του ΠΑΟΚ!

Tου Κωνσταντίνου Ζέρβα, kvzervas@gmail.com*

Αυτό που εγκαινιάσθηκε το 1959, και η έκταση πάνω στην οποία κατασκευάσθηκε, αγοράσθηκε με τη συνδρομή των φίλων της ομάδας.

Τούμπα

Μέχρι και ειδικός λαχνός είχε εκδοθεί στη δεκαετία του ’60 για να συγκεντρωθούν τα χρήματα για την εξαγορά του οικοπέδου από τα Ταμείο Εθνικής Άμυνας, και για την κατασκευή του δούλεψαν και με προσωπική ακόμη εργασία, χτίζοντας, σοβατίζοντας, βάφοντας. Εποχές οραμάτων, δημιουργίας, αλτρουισμού αλλά και εθελοντισμού.

Τούμπα

Σ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του ‘60 το γήπεδο της Τούμπας αναβαθμιζόταν σταδιακά, ώστε να καλύψει τη δίψα των φίλων του για μια μεγάλη ομάδα σ’ ένα μεγάλο ποδοσφαιρικό γήπεδο.

Τούμπα

Όταν όμως το 1967, σε ένα ιστορικής σημασίας παιχνίδι με τον Ολυμπιακό –ήταν η χρονιά που προσπάθησαν να κλέψουν τον «στρατηγό» Κούδα- έσπασε το φράγμα των 30 χιλιάδων εισιτηρίων, έγινε ξεκάθαρο ότι χρειαζόταν ένα γήπεδο σύγχρονο και σαφώς μεγαλύτερο, για να στεγάσει τον κόσμο του ΠΑΟΚ.

Οι εφημερίδες της εποχής έγραφαν: «Την ημέρα που ο Ολυμπιακός καθηλώνετο στο κατάμεστο από φιλάθλους γήπεδο της Τούμπας, χιλιάδες άλλοι είχαν μείνει έξω από αυτό».

Τούμπα

Εκείνη την ιστορική βραδιά άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά το όνειρο του πατέρα μου Βασίλη Ζέρβα, προέδρου του ενιαίου τότε ΑΣ, αλλά και χιλιάδων οπαδών του ΠΑΟΚ για ένα γήπεδο 40 χιλιάδων θέσεων. Ως πολιτικός μηχανικός είχε εκπονήσει τα σχέδια και τότε πλέον ως πρόεδρος, τον Ιούλιο του ‘67 ξεκινούσε τα έργα με τους συνεργάτες του, “για ένα γήπεδο αντάξιο της ιστορίας του” όπως είχε δηλώσει.

Τούμπα

Κωνσταντίνος Ζέρβας

Έκτοτε και για 50 χρόνια όλοι οι φίλαθλοι του ΠΑΟΚ έχουμε πανηγυρίσει, έχουμε κλάψει, ενώ κάθε γενιά έχει να διηγηθεί και μια ιστορία περηφάνιας για το μεγαλείο αυτής της ομάδας που είναι τόσο πολύ συνυφασμένο με αυτό το γήπεδο. Μόνο και με τη λέξη Τούμπα.

Τούμπα

Στην πορεία των χρόνων στο γήπεδο έγιναν μικρές επεμβάσεις, οι θέσεις για λόγους ασφαλείας μειώθηκαν στις 25.000 περίπου. Η ηλικία και οι αδυναμίες του είναι πλέον εμφανείς και αποτελούν τροχοπέδη στην εξέλιξη της ομάδας αλλά και στην εικόνα του στην περιοχή.

Οι μεγάλες ομάδες γίνονται σε μεγάλα γήπεδα. 50 χρόνια μετά ήρθε η ώρα της νέας Τούμπας!

Αν υπήρξε μία εξαγγελία στα πλαίσια της φετινής ΔΕΘ, η οποία φαίνεται να έχει μια προοπτική για την πόλη είναι αυτή για την κατασκευή του καινούριου γηπέδου του ΠΑΟΚ στην Τούμπα. Το γεγονός ότι το ανήγγειλε ο πρωθυπουργός και ότι συναίνεσε σ’ αυτό και ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης εξασφαλίζει μια ευρύτερη συναίνεση.

Η ουσία όμως, από όσα τυχαίνει να γνωρίζω, είναι η ωριμότητα του μεγάλου αυτού project, που δουλεύεται εδώ και καιρό από τους ανθρώπους του ΠΑΟΚ σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς. Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ως ιδιοκτήτης του περιβάλλοντος χώρου, το Υπουργείο Περιβάλλοντος που είναι υπεύθυνο για την έκδοση όλων των νομοθετικών ρυθμίσεων που χρειάζονται (Ειδικό Χωρικό Σχέδιο, χρήσεις γης κτλ), αλλά και με το Δήμο Θεσσαλονίκης και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, καθώς και τις αρχαιολογικές υπηρεσίες που θα εμπλακούν με αποφάσεις και συνέργειες στο τόσο σύνθετο αυτό έργο.

Γίνεται μεθοδική δουλειά από τους ανθρώπους της ΠΑΕ και του ΑΣ ΠΑΟΚ σε συνεργασία με την κυβέρνηση για την έκδοση όλων αυτών των διαδικαστικών αποφάσεων, οι οποίες ξεκινούν μάλιστα από τον τρέχοντα μήνα Σεπτέμβριο.

Και για όσους δε το γνωρίζουν να αναφέρω ότι τα έργα αυτά είναι σαν το παγόβουνο. Το μεγαλύτερο τμήμα τους, αυτό που δεν φαίνεται, είναι η προετοιμασία. Αυτή καθαυτή η κατασκευή είναι το μικρό τμήμα που εξέχει και φαίνεται από όλους. Το δύσκολο (και επικίνδυνο) είναι αυτό που βρίσκεται… από κάτω!

Ένα εξίσου βασικό θέμα είναι αυτό της χρηματοδότησης του. Εκεί ήδη έχει βρεθεί η φόρμουλα της ίδρυσης μιας Εταιρίας Ειδικού Σκοπού με τη συμμετοχή του ΑΣ ΠΑΟΚ που θα εξασφαλίζει τόσο τη δυνατότητα παραχώρησης του περιβάλλοντος χώρου αλλά και της μελλοντικής του χρήσης. Και προφανώς η παρουσία του μεγαλομετόχου της ΠΑΕ Ιβάν Σαββίδη και η προσήλωση του στη δημιουργία εγκαταστάσεων και υποδομών εξασφαλίζει την άμεση υλοποίηση του.

Έτσι λοιπόν τα 21,5 στρέμματα περίπου ιδιοκτησίας του Ταμείου Εθνικής Άμυνας του σημερινού περιβάλλοντος χώρου (από τα οποία κατόπιν πράξεων τακτοποίησης απομένουν 15) που παραχωρούνται προς χρήση, μαζί με τα 30 στρέμματα της υφιστάμενης έκτασης του γηπέδου θα διαμορφώσουν μια συνολική έκταση 45 στρεμμάτων για την ανέγερση ενός υπερσύγχρονου ποδοσφαιρικού γηπέδου.

Τούμπα

Ένα από τα προτεινόμενα σχέδια του νέου γηπέδου που είδαν το φως της δημοσιότητας

Το νέο γήπεδο θα έχει χωρητικότητα περίπου 35.000 θεατών, θα εξασφαλίζει θέσεις στάθμευσης, αλλά συγχρόνως και τη δυνατότητα υποδομών για τα ερασιτεχνικά τμήματα, όπως και τη δημιουργία ενός μουσείου του συλλόγου που πέραν της μνήμης προσφέρει και έσοδα. (Το αντίστοιχο μουσείο στο Καμπ Νου της Μπαρτσελόνα επισκέπτονται 1,5 εκατομμύριο κόσμου ετησίως!). Πιθανολογώ και προτείνω την ενσωμάτωση στο project και έτσι την αναβάθμιση του όμορου δημοτικού κολυμβητηρίου με προοπτική τη δημιουργία ενός μεγάλου αθλητικού πάρκου!

Η δημιουργία ενός σύγχρονου γηπέδου προφανώς αναβαθμίζει την περιοχή που μαζί με τις συνολικές διαρρυθμίσεις του περιβάλλοντος χώρου και τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα δώσει προστιθέμενη αξία σε μια περιοχή που βρίσκεται στις παρυφές του Δήμου μας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται!

Υπάρχουν άλλωστε πολλά παραδείγματα που μεγάλες ευρωπαϊκές ομάδες ανακαίνισαν εκ βάθρων τις παλιές τους εγκαταστάσεις μέσα στον αστικό ιστό όπως:

  • το Stanford Bridge της Chelsea στο Λονδίνο (χωρητικότητας 41.631 που ανακαινίσθηκε το 1970),

  • το Anfield της Liverpool (χωρητικότητας 54.074 που ανακαινίσθηκε το 2017),

  • το Ramon Sanchez Pizjuan της Sevilla (χωρητικότητας 42.714 που ανακαινίσθηκε το 2015),

  • το Mestalla της Valencia (χωρητικότητας 55.000 που ανακαινίσθηκε το 2013),

  • το Abanca Riazor Deportivo της La Corunia (χωρητικότητας 32.912 που ανακαινίσθηκε το 1995),

  • και το Emirates Stadium της Arsenal επίσης στο Λονδίνο (χωρητικότητας 60.361 που ανακαινίσθηκε το 2006).

Θα πρέπει όμως να προβλέψουμε ότι θα υπάρξουν εμπόδια. Όλα σχεδόν τα νέα γήπεδα και στάδια της χώρας αντιμετώπισαν προβλήματα και καθυστερήσεις, από παράγοντες και φορείς που δεν ήθελαν να δουν τα έργα να γίνονται. Όλοι θυμόμαστε τους «κορμοράνους» που εμπόδισαν την ανέγερση του γηπέδου του Παναθηναϊκού ή τον πόλεμο από το Δήμο Νέας Φιλαδέλφειας στο γήπεδο της ΑΕΚ. (Εκτός από το νέο «Καραϊσκάκης» που χτίστηκε… εν ριπή οφθαλμού, χάρη και στις fast track διαδικασίες των ολυμπιακών αγώνων του 2004.)

Αλώστε «ανησυχίες» και «ευαισθησίες» περιβαλλοντικού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος καθυστέρησαν ή και ακύρωσαν μεγάλα έργα υποδομών (μετρό, περιφερειακός, υποθαλάσσια) στην πόλη μας. Δυστυχώς έχω, έχουμε κακή σχετική εμπειρία. Και θα πρέπει να κάνουμε οτιδήποτε μπορούμε για να αποφύγουμε και ακυρώσεις και καθυστερήσεις!

Η λύση είναι η καλύτερη προετοιμασία και ωρίμανση του έργου, η σύμφωνη γνώμη φορέων και υπηρεσιών αλλά και της κοινωνίας της πόλης (τοπικής και υπερτοπικής).

Η άνθιση αθλητικών (και ιδιαίτερα ποδοσφαιρικών) συλλόγων φέρνει ζωή, αναγνωρισιμότητα, έσοδα σε μια πόλη. Ο ΠΑΟΚ, η Τούμπα, η πόλη πρέπει το συντομότερο δυνατόν να αποκτήσουν το «στολίδι» που τους αξίζει. Ας γίνει η δική μας γενιά αυτή που θα κληροδοτήσει στις επόμενες τον «ποδοσφαιρικό ναό» που θα προσφέρει χαρές και περηφάνια.

ΥΓ: Και επειδή ακούσθηκε η διάθεση επέκτασης του Μετρό και η σύνδεση του με το νέο γήπεδο να παρατηρήσω ότι η σημερινή τάση είναι οι σταθμοί των μαζικών μέσων μεταφοράς να βρίσκονται σε σχετική απόσταση από τα μεγάλα γήπεδα. Ο λόγος είναι κανόνες ασφαλείας και η αποφυγή μεγάλου συνωστισμού κατά την είσοδο ή έξοδο από ένα αγώνα.

Κ. Ζέρβας είναι Πολ. Μηχανικός και ανεξάρτητος Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Θεσσαλονίκης. Διετέλεσε μέλος του ΔΣ του ΑΣ ΠΑΟΚ υπεύθυνος για την ανέγερση του κλειστού γηπέδου του Ομίλου στο Φοίνικα την περίοδο 1993-97.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει

Για να ξέρετε: Την 1η Μαΐου 2018 θα ενημερώσουμε την Πολιτική απορρήτου και τους Όρους χρήσης, ώστε να είναι πιο σαφείς και να καλύπτουν τη νέα νομοθεσία περί προστασίας του απορρήτου στην Ευρώπη. Επιλέξτε Αποδοχή για να μας ενημερώσετε ότι συμφωνείτε με τις αλλαγές. Μάθετε περισσότερα.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο