Το 80% των προσφυγόπουλων στην Ελλάδα εγκαταλείπει το σχολείο

Πολύ υψηλό είναι το ποσοστό σχολικής διαρροής των προσφύγων και μεταναστών που εγκαθίστανται στη χώρα μας, με 8 στους 10 μαθητές να εγκαταλείπουν τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Οι συχνές μετακινήσεις, το bullying αλλά και η κατανομή των μαθητών στις τάξεις βάσει ηλικίας και όχι με γνώμονα το ποσοστό που έχουν ενσωματωθεί στη χώρα που τους υποδέχεται, έχει ως αποτέλεσμα μόνο τα 3,7 εκατομμύρια από τα 7.1 εκατομμύρια παιδιά προσφύγων και μεταναστών να πηγαίνουν σχολείο. Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση φοιτά το 63% των παιδιών ενώ στη δευτεροβάθμια λιγότερο από το 80%, με τους περισσότερους μαθητές να εγκαταλείπουν το σχολείο γιατί δεν μπορούν να ενταχθούν.

Τα παραπάνω στοιχεία, όπως και τα εργαλεία που “χτίζονται” για να επιτευχθεί η ενσωμάτωση των προσφύγων στη χώρα που τους υποδέχεται μέσω της εκπαίδευσης παρουσιάστηκαν σήμερα σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Συνεδρίου με τίτλο “Η διαπολιτισμική εκπαίδευση ως μέσο για την κοινωνική ενσωμάτωση: Εμπειρίες, βέλτιστες πρακτικές και μελλοντικές προκλήσεις” που διοργανώνουν από κοινού η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας και το ΚΜΟΠ (Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας) σήμερα και αύριο στο Κέντρο Διάδοσης Ερευνητικών Αποτελεσμάτων.

Στο συνέδριο θα παρουσιαστούν πολύ συγκεκριμένα εργαλεία για τη βοήθεια των παιδιών των μεταναστών και των προσφύγων, προκειμένου να γίνει μια σωστή, συστηματική και ολοκληρωμένη αφομοίωση τους από το εκπαιδευτικό σύστημα και κατ’επέκταση από το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.

Οι τέσσερις θεματικοί άξονες που θα αναπτυχθούν στο συνέδριο που απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, είναι:

  1. Αξιολόγηση του προηγούμενου επιπέδου γνώσεων μαθητών και μαθητριών που προέρχονται από τρίτες χώρες
  2. Διαπολιτισμική εκπαίδευση και ανοιχτή κοινωνία
  3. Διαπολιτισμική εκπαίδευση και ενσωμάτωση προσφύγων και μεταναστών στο εκπαιδευτικό σύστημα
  4. Βέλτιστες πρακτικές για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση

“Για μας η εκπαίδευση είναι το βασικό κλειδί για την ενσωμάτωση των ανθρώπων που θα μείνουν στη χώρα μας. Πολλές οικογένειες θα μείνουν εδώ, οπότε είναι υψίστης σημασίας να προσφερθεί μία ποιοτική και ανώτερη εκπαίδευση στους νέους, αξιοποιώντας έτσι και τις ικανότητές τους, αφενός για να μη χαθούν και αφετέρου για να τις αξιοποιήσουν για το καλό της ίδιας χώρας στην οποία βρίσκονται’, ανέφερε η πρόεδρος του Κέντρου Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας (ΚΜΟΠ) και Εκπαιδευτικής Ψυχολόγος Αντωνία Τορρένς.

“Πρωταρχικός παράγοντας είναι η ψυχολογική στήριξη και ενδυνάμωση των παιδιών, καθώς εισέρχονται σε μια άγνωστοι κουλτούρα εκπαιδευτικού συστήματος. Οι εκπαιδευτικοί, οφείλουν να τους κάνουν να αισθανθούν ως “εμείς” και όχι ως “εμείς και εσείς”. Φυσικά απαραίτητη είναι και η στήριξη των ίδιων των εκπαιδευτικών καθώς αναλαμβάνουν ένα σύνθετο και δύσκολο έργο”, επισήμανε η κ. Τορρένς.

Παράλληλα, σύμφωνα με την κ. Τορρένς, πέρα από την αξιολόγηση του προηγούμενο επιπέδου γνώσεων που έχουν οι μαθητές από τη χώρα που προέρχονται, κομβική είναι η χρήση εργαλείων για την ένταξη και ενσωμάτωσή τους από μικρές τάξεις του δημοτικού.

Την ίδια θέση υποστήριξε και ο επίκουρος καθηγητής του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Αντώνης Κλάψης, τονίζοντας πως “η ηλικία δεν μπορεί να είναι το μόνο κριτήριο για την ένταξη των παιδιών στο σχολείο”. Μιλώντας για τις προκλήσεις που συναντώνται στην ένταξη των παιδιών αρχικά στην εκπαίδευση και κατ’επέκταση στο ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο, ο κ. Κλάψης τόνισε πως είναι απαραίτητη η σωστή εκπαίδευση των ίδιων των εκπαιδευτικών, ενώ πρόσθεσε πως στην Ελλάδα υπάρχει και το “Buddy System”, όπου άλλα παιδιά αναλαμβάνουν να γίνουν μέντορες των προσφύγων, βοηθώντας τους να ενσωματωθούν.

“Θέλουμε ένα συμπεριληπτικό σχολείο, μέσα στο οποίο θα έχουν θέση όλοι με ίσες ευκαιρίες. Παλιννοστούντες, μετανάστες, πρόσφυγες, άριστοι, παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, παιδιά με ειδικές ανάγκες έχουν θέση σε αυτό το σχολείο. Για να γίνει αυτό πρέπει να εκπαιδεύσουμε το προσωπικό και να αποκτήσουμε εργαλεία. Αυτή η συνεργασία έφερε πολλά τέτοια εργαλεία και εμπειρία, την οποία θέλουμε να τη μεταδώσουμε στην εκπαιδευτική κοινότητα τις μέρες τους συνεδρίου”, ανέφερε ο Περιφερειακός Διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, Αλέξανδρος Κόπτσης, προσθέτοντας πως βασική είναι η στήριξη των παιδιών που καλούνται να γνωρίσουν μια νέα εκπαιδευτική κουλτούρα έτσι ώστε να μπορέσουν να ενσωματωθούν, ενώ παράλληλα τόνισε πως απαραίτητη είναι και η εκπαίδευση των γηγενών μαθητών για να δεχτούν τη διαφορετικότητα.

Όσον αφορά τα εργαλεία που σχετίζονται με την επίτευξη της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, η κ. Τορρένς ανέφερε χαρακτηριστικά πως στη Θεσσαλονίκη έχουν καταγραφεί “λαμπρά” παραδείγματα της εφαρμογής τους. “Πρέπει να καταλάβουμε ότι η διαπολιτισμική εκπαίδευση δε θέλει κόστος, θέλει εκπαιδευτικούς αφιερωμένους στο εκπαιδευτικό τους έργο, να είναι δηλαδή παιδαγωγοί. Στη Θεσσαλονίκη, πριν καν διαδοθούν τα εργαλεία, διευθυντές σχολείων τα έχουν ήδη εφαρμόσει, γιατί ευαισθητοποιήθηκαν. Είναι εύκολο να ακολουθήσουμε το παράδειγμά τους”, κατέληξε η κ. Τορρένς.

Στο συνέδριο θα συζητηθούν ακόμα καλές πρακτικές που χρησιμοποιούνται σε άλλες χώρες.

Θα παρουσιαστούν εισηγήσεις πανεπιστημιακών καθηγητών, ειδικών ερευνητών, εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και εκπροσώπων ΜΚΟ που υλοποιούν προγράμματα συναφή με τη διαπολιτισμική εκπαίδευση.

Παράλληλα με τις εργασίες του Συνεδρίου, θα διεξαχθούν επιμορφωτικά εργαστήρια (workshops) για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και άλλα συναφή ζητήματα.

Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα του συνεδρίου, μπορείτε να βρείτε εδώ.

 

 

Μπορεί να σας ενδιαφέρει

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Για να ξέρετε: Την 1η Μαΐου 2018 θα ενημερώσουμε την Πολιτική απορρήτου και τους Όρους χρήσης, ώστε να είναι πιο σαφείς και να καλύπτουν τη νέα νομοθεσία περί προστασίας του απορρήτου στην Ευρώπη. Επιλέξτε Αποδοχή για να μας ενημερώσετε ότι συμφωνείτε με τις αλλαγές. Μάθετε περισσότερα.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο