Υοga και στρες – Πώς επιδρά η yoga στο σώμα και το μυαλό και διώχνει το άγχος;

Πριν μιλήσουμε για το πώς η yoga καταπολεμά το stress, αξίζει να το δούμε στην πραγματική του διάσταση. Το άγχος αποτελεί μια φυσιολογική αντίδραση στον κίνδυνο και σε απαιτητικές καταστάσεις. Όταν εμφανίζεται με περιορισμένη συχνότητα, δεν αποτελεί κίνδυνο για την υγεία, αντίθετα, ορισμένες φορές μας βοηθά να αντιμετωπίσουμε καταστάσεις και να πάρουμε αποφάσεις. Όταν όμως το άγχος γίνεται έντονο και καθημερινό, επηρεάζει την ποιότητα ζωής και τη λειτουργικότητα του ατόμου με συμπτώματα όπως αϋπνίες, ζαλάδα και ναυτία, ημικρανίες, δυσκολία στην αναπνοή, προβλήματα στο εντερικό σύστημα, αυξημένη αρτηριακή πίεση και κρίσεις πανικού.

Το καλύτερο “φάρμακο” για το αρνητικό άγχος

Ymath2

Η πρακτική της yoga μπορεί να βοηθήσει σε περιπτώσεις άγχους τη στιγμή της κρίσης αλλά και σε βαθύτερο επίπεδο. Μέσα από τις τεχνικές αναπνοής, το διαλογισμό, τις στάσεις του σώματος (asanas) και τη φιλοσοφία της yoga, προσφέρεται άμεση ανακούφιση στον οργανισμό, αλλά και βελτίωση της ποιότητας της ζωής μας, πραγματοποιώντας αλλαγές που θα επηρεάσουν θετικά την ψυχολογία μας. Αυτό ακριβώς διαπιστώνουμε σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε από ερευνητές του University of Miami και του Duke University Medical Schools σε 40 παιδιά και ενήλικες, κατά την οποία μία μεμονωμένη συνεδρία yoga με asanas και καθοδηγούμενο διαλογισμό επέφερε μείωση των συμπτωμάτων του άγχους και μείωση της ορμόνης του άγχους, της κορτιζόλης.

Αντίστοιχα, σε έρευνα του University of Duisberg – Essen με επικεφαλής τον δρα Andreas Michalsen, που πραγματοποιήθηκε σε 24 γυναίκες με συμπτώματα άγχους, τονίζεται ότι οι δύο εβδομαδιαίες 90λεπτες πρακτικές yoga σε ένα πρόγραμμα 3 μηνών είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση του άγχους, της κατάθλιψης και των επιπέδων της κορτιζόλης. Σε μια τρίτη έρευνα του δρος Jon Kabat – Zinn, ιδρυτή της Stress Reduction Clinic στο Ιατρικό Κέντρο που Πανεπιστημίου της Μασαχουσέτης, σημειώνεται ότι σε ένα πρόγραμμα 8 εβδομάδων που περιλάμβανε πρακτικές με asanas και διαλογισμό μειώθηκαν τα συμπτώματα του άγχους, της κατάθλιψης και του πανικού σε 20 από τους 22 ασθενείς που είχαν διαγνωστεί με γενικευμένη αγχώδη διαταραχή και διαταραχή πανικού.

Πώς επιδρά η yoga στο σώμα;

Μια τεχνική που πραγματοποιείται για την αντιμετώπιση του άγχους είναι η συγκέντρωση στην αναπνοή και ο έλεγχός της. Η αναπνοή επηρεάζεται από την ψυχική μας κατάσταση. Σε στιγμές άγχους γίνεται γρήγορη και ρηχή ή μπορεί ακόμα και να σταματήσει για λίγα δευτερόλεπτα. Η yoga μας διδάσκει την πλήρη αναπνοή, τη βαθιά και αργή αναπνοή με τη χρήση του διαφράγματος. Την ίδια στιγμή με τη συγκέντρωση στην αναπνοή δίνουμε ένα ερέθισμα στο νου, ώστε να τον απομακρύνουμε από τις δυσάρεστες και ανήσυχες σκέψεις. Παράλληλα, με τις asanas, τις στάσεις του σώματος που πραγματοποιούμε κατά την πρακτική της yoga, η μυϊκή ένταση αποβάλλεται, διευρύνoνται ο θώρακας και οι ώμοι και το σώμα χαλαρώνει βαθιά. Έτσι, απομακρύνεται η συσσωρευμένη ένταση και ο οργανισμός ηρεμεί.

Πώς επιδρά η yoga στο μυαλό;

Παρατηρώντας το νου μέσα από το διαλογισμό, αντιλαμβανόμαστε συνήθειες που δε μας ωφελούν και σταδιακά δοκιμάζου- με να τις αλλάξουμε. Πιθανόν, μάλιστα, να αντιληφθούμε νωρίς κάποια αντίδραση του νου που θα μπορούσε να οδηγήσει σε κορύφωση του άγχους ή κρίση πανικού και να εφαρμόσουμε έγκαιρα τεχνικές άμεσης χαλάρωσης. Σε βαθύτερο επίπεδο, είναι δυνατό να ανακαλύψουμε την πηγή του άγχους και τι είναι αυτό που το πυροδοτεί. Η επίγνωση που αναπτύσσεται με τη συστηματική πρακτική της yoga συμβάλλει στο να κατανοήσουμε συμπεριφορές που επηρεάζουν αρνητικά την ψυχολογία μας. Οι επιλογές μας, οι τροφές που τρώμε, οι άνθρωποι που συναναστρεφόμαστε, οι δραστηριότητές μας, ο τρόπος που επιλέγουμε να αξιοποιήσουμε τον ελεύθερο χρόνο μας, όλα έχουν αντίκτυπο στην ψυχολογία μας. Μέσα από τη yoga, οι επιλογές μας γίνονται συνειδητά, με αγάπη και σεβασμό προς τον εαυτό

Εκτός από την άμεση χαλάρωση που προσφέρουν οι τεχνικές της yoga στον οργανισμό, η συστηματική πρακτική επιτρέπει να αλλάξουμε πεποιθήσεις και τρόπο ζωής, αποκτώντας πιο υγιή συμπεριφορά και συνειδητές επιλογές.

Πηγή: Shape.gr

Μπορεί να σας ενδιαφέρει

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Για να ξέρετε: Την 1η Μαΐου 2018 θα ενημερώσουμε την Πολιτική απορρήτου και τους Όρους χρήσης, ώστε να είναι πιο σαφείς και να καλύπτουν τη νέα νομοθεσία περί προστασίας του απορρήτου στην Ευρώπη. Επιλέξτε Αποδοχή για να μας ενημερώσετε ότι συμφωνείτε με τις αλλαγές. Μάθετε περισσότερα.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο