Υπέρ της παραμονής των αρχαιοτήτων στο σταθμό «Βενιζέλου» οκτώ κοσμήτορες του ΑΠΘ – Τι ειπώθηκε σε ημερίδα

Επιστημονική ημερίδα με θέμα «Μετρό και Αρχαιότητες στη Βενιζέλου: Προκλήσεις και λύσεις» πραγματοποιήθηκε σήμερα στο  Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας NOESIS, η οποία διοργανώθηκε από κοσμήτορες οκτώ σχολών του ΑΠΘ (Θεολογικής, Καλών Τεχνών, Νομικής, Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, Παιδαγωγικής, Πολυτεχνικής, Επιστημών Υγείας και Φιλοσοφικής).

Ρεπορτάζ: Κωνσταντίνα Χαϊνά

Η πρωτοβουλία έρχεται σε συνέχεια του ψηφίσματος που έχει εκδώσει η Σύγκλητος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, στο οποίο υπογραμμιζόταν η ανάγκη «προσεκτικής και τεκμηριωμένης τοποθέτησης των αρμοδίων θεσμών».

Από την Συντονιστική Επιτροπή αναφέρθηκε χαρακτηριστικά πως «η σημασία αυτής της εκδήλωσης, με όλες τις δυσκολίες που τελικά αντιμετωπίστηκαν, είναι μία απόδειξη θάρρους, υπομονής και θέλησης να πραγματοποιηθεί».

«Υπάρχει ισχυρή επιθυμία να προστατευτούν τα αρχαία»

Ο Νίκος Αλευρόπουλος, πρόεδρος του σωματείου «Φίλοι Μνημείων Θεσσαλονίκης» υποστήριξε πως η κοινωνία, εάν υπάρχει θέληση και ενδιαφέρον, μπορεί να συμβάλλει στη διάσωση των αρχαίων στη Βενιζέλου.

Συγκεκριμένα ανέφερε: «Ως σωματείο κάναμε έκκληση για την αναγκαιότητα συζήτησης περί του συγκεκριμένου θέματος, καθώς είναι εξαιρετικά σημαντικό να σωθούν τα αρχαία».

Στη συνέχεια, ο Φωκίων Δεληγιάννης, πρόεδρος της Κίνησης Πολιτών Θεσσαλονίκης, σχολίασε πως «υπάρχει ισχυρή επιθυμία να προστατευτούν τα αρχαία της Βενιζέλου, για αυτό και γίνονται δράσεις ακτιβιστικού-νομικού περιεχομένου. Λόγω της σπουδαιότητας αυτών, έχει κινητοποιηθεί όλη η Ακαδημαϊκή Κοινότητα, και σαφώς υπάρχει τεχνική λύση να σωθούν τα αρχαία, που αποδεικνύει επίσης την κατασκευή του σταθμού. Από την μία ονειρευόμαστε να μπούμε στο μετρό, και από την άλλη θέλουμε να θαυμάζουμε τον πολιτισμό της πόλης».

Στην ημερίδα τονίστηκε πως η μετακίνηση των αρχαίων, τα οποία αποτελούν μνημεία ιδιαίτερης αξίας και δεν υπάρχουν σε κανένα άλλο σημείο της πόλης, και θα μπορούσαν να βρίσκονται ανάμεσα στα 15 Βυζαντινά μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, θα έχει ως αποτέλεσμα να στερηθούν την αυθεντικότητα και την ακεραιότητά τους. Χαρακτηρίζονται ως «μοναδικά παγκοσμίως βυζαντινά ευρήματα», εφόσον διατηρήσουν την αυθεντικότητά τους, και έτσι αναδεικνύεται και η Θεσσαλονίκη ως βυζαντινή πόλη.

Συγκεκριμένα, η κ. Λαγκαδάκη, από το τμήμα Αρχιτεκτόνων ΑΠΘ, σχετικά με αυτό, ανέφερε «υπάρχει κίνδυνος βλάβης των μνημείων, σε περίπτωση μετακίνησής τους αλλά και της ανακατασκευής τους, με αποτέλεσμα πλέον να είναι μη αυθεντικά».

Η απάντηση σε όλα τα παραπάνω από την Αττικό Μετρό, σύμφωνα με την Συντονιστική Επιτροπή, ήταν πως «η εξυπηρέτηση των πολιτών είναι πρωταρχικό θέμα, και η συζήτηση για τα αρχαία της Βενιζέλου έχει εξαντληθεί, η παράταση απλώς ταλαιπωρεί ολόκληρη την Θεσσαλονίκη».

Η μοναδικότητα των αρχαίων επιβάλλει την διατήρησή τους

Είναι έμφυτη στο λαό της χώρας, η αγάπη προς την παράδοση και την κουλτούρα, σχολίασε ο Paolo Odorico, καθηγητής Βυζαντινολογίας στο Παρίσι, προσθέτοντας πως «δεν καταλαβαίνω γιατί κάποιοι θέλουν να καταστρέψουν τα αρχαία, χτίζοντας μία στάση μετρό. Υπάρχει κάτι μοναδικό και πρέπει να εκμεταλλευόμαστε τον πλούτο που μας χαρίζει το παρελθόν της Ελλάδας. Στη Ρώμη και στη Τουρκία, διατηρήθηκαν κανονικά τα αρχαία. Αφήστε την παλιά Θεσσαλονίκη να ζήσει για το μέλλον της ίδιας της πόλης. Η μοναδικότητα των αρχαίων επιβάλλει στην διατήρησή τους, ειδάλλως θα υπάρξει δυσφήμιση της Ελλάδας στο εξωτερικό».

Ξεκινώντας από το 1918 – Τα παράδοξα και τα λάθη σχετικά με το μετρό

Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη Νανιόπουλο, καθηγητή Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ, οι περιπέτειες και οι «μεταλλάξεις» του μετρό Θεσσαλονίκης, ξεκινώντας από το 1918 όταν για πρώτη φορά έγινε λόγος για κατασκευή μητροπολιτικού σιδηροδρόμου έως σήμερα καταλήγουν σε μία πικρή γεύση, καθώς δεν υπάρχει ακόμη αποτέλεσμα. Ο ίδιος, με μία σύντομη αναδρομή στο παρελθόν, παρουσίασε πως πάντα γίνονταν συνεδρίες και μελέτες, ακόμη και προσπάθειες για εναλλακτικές λύσεις όπως τα λεωφορεία και το τραμ, αλλά υπήρχαν έκτοτε συγκρούσεις από τον δήμο έως και την κυβέρνηση, αλλά και συγκρούσεις ανάμεσα στο ερώτημα «μετρό ή τραμ τελικά;».

Ο ίδιος είπε πως «πάντα γίνονταν τεράστιες αλλαγές στην πορεία, ουσιαστικά είναι μέχρι σήμερα ένα έργο στα «τυφλά» και από την Θεσσαλονίκη λείπει δραματικά ένα οραματικό σχέδιο», αναφέροντας παρακάτω το παράδοξο σχετικά με το μετρό:

«Ο σχεδιασμός του μετρό Θεσσαλονίκης δεν ακολούθησε συστηματικά τον ορθολογικό σχεδιασμό»

  • Ενιαίο χωροταξικό – πολεοδομικό σχέδιο της ευρύτερης περιοχής
  • Προμελέτη σκοπιμότητας
  • Πλήρης μελέτη σκοπιμότητας
  • Οριστική μελέτη εφαρμογής

Ο σταθμός Βενιζέλου ως σύμπτωμα των γενετικών προβλημάτων του μετρό

Απογοητευμένος και ανήσυχος, όπως χαρακτήρισε ο ίδιος τον εαυτό του, για το τελικό αποτέλεσμα ο Σπύρος Βούγιας, καθηγητής Πολιτικών Μηχανικών στο ΑΠΘ, ανέφερε πως «δυσκολίες υπήρχαν εξαρχής για την διάρκεια δημιουργίας του μετρό σύμφωνα με τους αρχαιολόγους. Βρισκόμαστε μπροστά σε πολύτιμα αρχαία, χάνοντας έναν σταθμό, μπορούμε να σώσουμε τα αρχαία της Βενιζέλου, χωρίς να κινδυνέψουμε από ενδεχόμενες βλάβες».

Στη συνέχεια τόνισε τα γενετικά προβλήματα του μετρό:

  • Ανυπαρξία μελέτης σκοπιμότητας
  • Ανάληψη πρωτοβουλίας
  • Ανεπαρκής μήκους αποβάθρας
  • Πολιτική εργαλοιοποίηση

Προσθέτοντας παρακάτω τα ζητήματα διατήρησης ή κατάργησης του σταθμού Βενιζέλου:

  • Νέες αποστάσεις βαδίσματος
  • Οι επιπτώσεις στο επίπεδο εξυπηρέτησης επιβατών στους γειτονικούς σταθμούς
  • Οι απαιτήσεις εξαερισμού της σήραγγας
  • Οι προσαρμογές στο λογισμικό λειτουργίας του συρμού
  • Οι αλλαγές στις συμβάσεις χρηματοδότησης του έργου, καθώς υπάρχουν όρια και όροι.

Οι απαντήσεις στα ζητήματα

  • Μέγιστη αύξηση απόστασης βαδίσματος (5-6 λεπτά)
  • Επιβάρυνση επιπέδου εξυπηρέτησης γειτονικών σταθμών
  • Πρόσθετος αγωγός εξαερισμού μεταξύ των δυό σταθμών
  • Προσαρμογή λογισμικού (χωρίς την στάση Βενιζέλου)
  • Διαπραγμάτευση με τους χρηματοδοτικούς φορείς με επιχείρημα τη σημασία των αρχαίων και τη μείωση του κόστους του έργου.

Τέλος, ο Παναγιώτης Παπαϊωάννου, καθηγητής Πολιτικών Μηχανικών ΑΠΘ, παρουσίασε συνοπτικά τη σημασία του μετρό για την πόλη.

Ουσιαστικά, σύμφωνα με τον ίδιο, θα ανοίξουν νέες θέσεις εργασίας και απασχόλησης, γρηγορότερη μετακίνηση στη πόλη χωρίς το χάος του ΟΑΣΘ, δημιουργία στελεχών, τα οποία αυτή τη φορά δεν θα έχουν την ανάγκη να φύγουν στο εξωτερικό λόγω της κρίσης, όπως έγινε άλλες φορές, αλλά και το έργο του μετρό συμβάλλει στην κλιματική αλλαγή.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More