Black Friday… όνομα και πράγμα για τις επιχειρήσεις

Κυριολεκτική θα είναι η ορολογία της Black Friday το 2020 για όσους επιχειρηματίες δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα, καθώς βρίσκει τα μαγαζιά με… κατεβασμένα στόρια μετά και το δεύτερο lockdown.

Του Αντώνη Τσολναρά

«Μαύρη Παρασκευή» ή αλλιώς Black Friday. Μία γιορτή που «γεννήθηκε» στην Αμερική, ταξίδεψε και… προσγειώθηκε στη χώρα μας πριν τέσσερα χρόνια, το 2016. Ένας θεσμός που στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής διαρκεί μία ημέρα, ενώ στην Ελλάδα σε πολλές των περιπτώσεων, διαρκεί έως και μία εβδομάδα.

Στην Αμερική οι τιμές «κονιορτοποιούνται» σε εξευτελιστικό βαθμό και σχεδόν κάθε χρόνο διαδραματιζόντουσαν σκηνές πανικού και εικόνες που έκαναν τον γύρο του κόσμου. Εικόνες, που τα προηγούμενα χρόνια εκτυλίχθηκαν -σε μικρότερο βαθμό- και στα αστικά κέντρα της Ελλάδας, έξω από γνωστές αλυσίδες καταστημάτων -κυρίως ηλεκτρονικών ειδών. Όχι όμως φέτος. Το «μαύρο» 2020, εκτός συγκλονιστικού απροόπτου, θα δώσει τη σκυτάλη στο 2021 με περιοριστικά μέτρα στις μετακινήσεις των Ελλήνων, στη λιανική πώληση και με οικονομία που εδώ και οκτώ μήνες παραμένει σε… φουρτουνιασμένα νερά.

«Όσοι δεν έχουν e-shop θα ξεκινήσουν από το… μείον»

Το δεύτερο Lockdown του Νοεμβρίου έπληξε τις αγορές και η απαγόρευση της λιανικής πώλησης έσφιξε τον κλοιό των επιχειρηματιών. Η Black Friday για πολλούς επιχειρηματίες τα προηγούμενα χρόνια αποτελούσε το εναρκτήριο λάκτισμα της χειμερινής περιόδου. Φέτος, βάζει εμπόδια, κυρίως στα καταστήματα που δεν διαθέτουν e-shop. «Μόνο το 15% των επιχειρηματιών στην Ελλάδα διαθέτει e-shop, οι υπόλοιποι πώς θα βγάλουν τζίρο από την Black Friday;» διερωτάται μιλώντας στο ThessToday.gr ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης, για να προσθέσει: «οι επιχειρηματίες που δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα θα ξεκινήσουν από το μείον μετά την άρση του lockdown».

Ο κ. Φιλιππίδης με ανακοίνωσή του γνωστοποίησε την επιθυμία του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης να μεταφερθεί η Black Friday για την πρώτη Παρασκευή μετά την άρση του Lockdown, ώστε όλοι οι επιχειρηματίες να συμμετάσχουν αξιοπρεπώς στην γιορτή. «Προτείναμε την αλλαγή της ημέρας διότι πρόκειται για γιορτή της αγοράς και δεν πρέπει να επωφελούνται μόνο όσοι διαθέτουν e-shop. Πιστεύουμε ότι αν συμμετέχουμε όλοι μαζί, να γίνει μεγάλη γιορτή και όχι μόνο διαδικτυακά. Είναι ένας θεσμός που δίνει το άρωμα Χριστουγέννων, να μπούμε για τα καλά στο κλίμα των γιορτών», διαμήνυσε ο Πρόεδρος του Ε.Σ.Θ..

Στην οδό Τσιμισκή στη Θεσσαλονίκη εύκολα διακρίνει κάποιος τις αφίσες που έχουν κολλήσει οι επιχειρηματίες στις τζαμαρίες των καταστημάτων τους ενόψει της Black Friday, ενημερώνοντας τους περαστικούς ότι μπορεί να ψωνίσει μέσω διαδικτύου. Οι προσφορές που πολλές φορές αγγίζουν έως και το 70% δελεάζουν το καταναλωτικό κοινό, αποτελούν προσπάθεια των επιχειρηματιών να σώσουν ό,τι… σώζεται από τη φετινή χρονιά.

Δείτε επίσης: Θεσσαλονίκη: «Θα ανοίξουμε, πού θα πάει» – Απίθανο σημείωμα επιχειρηματία (ΦΩΤΟ)

Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, η «Black Friday» θα διεξαχθεί αποκλειστικά και μόνο στα ηλεκτρονικά καταστήματα. Το γεγονός αυτό καθιστά αναγκαία την αυξημένη προσοχή όχι μόνο των καταναλωτών αλλά και των προμηθευτών ενόψει μάλιστα και των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.

Η Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή» συστήνει στους προμηθευτές να περιγράφουν λεπτομερώς τα χαρακτηριστικά των προσφερόμενων προϊόντων και, να προσδιορίζουν με ακρίβεια την τελική ημερομηνία παράδοσής τους στον καταναλωτή. Να έχουν ελέγξει αλλά και να παρακολουθούν τα αποθέματά τους, ώστε τα προσφερόμενα προϊόντα να υπάρχουν σε διαθεσιμότητα για να μην παρατηρηθούν φαινόμενα είσπραξης του τιμήματος για είδη τα οποία έχουν εξαντληθεί στερώντας από τους καταναλωτές τη δυνατότητα να εκμεταλλευτούν άλλες ανταγωνιστικές προσφορές.

Επειδή έχουν παρατηρηθεί στο παρελθόν, ιδίως κατά την πρώτη περίοδο της πανδημίας, μεγάλες καθυστερήσεις στην παράδοση των προϊόντων, ο Συνήγορος του Καταναλωτή συστήνει στους προμηθευτές, αλλά και στις επιχειρήσεις ταχυμεταφορών, ενόψει όχι μόνο της «Black Friday» αλλά και των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, να ενισχύσουν με προσωπικό τα τμήματα διαχείρισης και εκτέλεσης παραγγελιών με στόχο την κάλυψη της αναμενόμενης αυξημένης κίνησης.

Επιπλέον, η Αρχή τονίζει ότι το καταναλωτικό κοινό οφείλει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικό σε κάθε ηλεκτρονική του συναλλαγή διασταυρώνοντας προσεκτικά την εγκυρότητα, την αξιοπιστία και τη φήμη του προμηθευτή, μη έχοντας ως αποκλειστικό κριτήριο επιλογής τη χαμηλότερη τιμή. Κρίνεται επίσης προτιμότερη η πληρωμή του προϊόντος με κάρτα ώστε ο καταναλωτής να έχει τη δυνατότητα να προβεί σε αμφισβήτηση της συναλλαγής, εάν τυχόν η παραγγελία δεν εξελιχθεί ομαλά. Ασφαλέστερη βεβαίως, εφόσον προσφέρεται, είναι η πληρωμή με αντικαταβολή κατά την παράδοση του προϊόντος.

Η Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή» επισημαίνει ότι:

Η διαφημιστική προβολή ενός προμηθευτή από το Διαδίκτυο ή και από μέσο κοινωνικής δικτύωσης ΔΕΝ αποτελεί εχέγγυο για την αξιοπιστία ή και την ίδια την ύπαρξη της επιχείρησης. Αρκετά εμφανιζόμενα στο Διαδίκτυο ως ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops) δεν είναι στην πραγματικότητα νόμιμες επιχειρήσεις, οι δε φερόμενες ως εμπορικές-διαφημιστικές σελίδες σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν ανταποκρίνονται πάντοτε σε πραγματικά φυσικά ή ηλεκτρονικά καταστήματα.

Μια νόμιμη επιχείρηση πρέπει να διαθέτει επωνυμία, έδρα, λοιπά στοιχεία νομικού/φυσικού προσώπου, νόμιμο εκπρόσωπο, τηλέφωνο ή ταχυδρομική – φυσική διεύθυνση επικοινωνίας.

Επισημαίνεται ότι οι ανωτέρω πληροφορίες των προμηθευτών είναι εμφανείς στις επίσημες ιστοσελίδες και τα ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops) των νομίμων επιχειρήσεων. Η παρουσία των πληροφοριών αυτών αποτελεί δείγμα αξιοπιστίας, η δε απουσία τους θα πρέπει να γεννά υποψίες στον καταναλωτή.

Η ύπαρξη μόνο μιας ηλεκτρονικής διεύθυνσης (e-mail) και ενός κινητού τηλεφώνου σε ιστοσελίδα ή σελίδα μέσου κοινωνικής δικτύωσης, που εμφανίζεται ως e-shop, δεν αρκεί. Αντίθετα, θα πρέπει να λειτουργεί αποτρεπτικά για τον καταναλωτή, προς τον οποίο συστήνεται, σε τέτοια περίπτωση, να μην προβαίνει σε συναλλαγές.

Μπορεί να σας ενδιαφέρει

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Για να ξέρετε: Την 1η Μαΐου 2018 θα ενημερώσουμε την Πολιτική απορρήτου και τους Όρους χρήσης, ώστε να είναι πιο σαφείς και να καλύπτουν τη νέα νομοθεσία περί προστασίας του απορρήτου στην Ευρώπη. Επιλέξτε Αποδοχή για να μας ενημερώσετε ότι συμφωνείτε με τις αλλαγές. Μάθετε περισσότερα.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο